اخبار بازی

حتی مدیرعامل سونی هم می‌داند هنوز موانع زیادی برای همه‌گیری گیمینگ ابری وجود دارد

پلی‌استیشن
نویسنده : دانیال نوروزی۱۷ خرداد ۱۴۰۲
0 دیدگاه

با اینکه چندی پیش پلی‌استیشن از یک دستگاه استریم اختصاصی دستی برای انجام بازی‌های پلی‌استیشن 5 به صورت بی‌سیم با اتصال به کنسول رونمایی کرد، اما خود سونی هم می‌داند که گیمینگ ابری همچنان با موانع و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

هفته گذشته، سونی پلی‌استیشن از Project Q رونمایی کرد؛ دستگاهی که تماما برای استریم و گیمینگ ابری ساخته شده است. این دستگاه که در ظاهر ترکیبی از نینتندو سوییچ و کنترلر دوال‌سنس است، شاید در نگاه اول وسوسه‌انگیز و جالب به نظر برسد، اما واضح است که فضای ابری هنوز نیازمند پیشرفت و گستردگی است و بزرگترین مانع آن، عدم دسترسی همه مردم به سرعت بالای اینترنت به نظر می‌رسد. کنچیر یوشیدا، مدیر عامل سونی به تازگی اظهار داشته که می‌داند هنوز مشکلات فنی در مورد گیمینگ ابری وجود دارد.

یوشیدا در باره فضای ابری و گیمینگ در مصاحبه خود با فایننشال تایمز گفته:

فکر می‌کنم فضای ابری یک مدل کسب‌وکار شگفت‌انگیز است، اما وقتی صحبت از بازی‌ها می‌شود، مشکلات فنی زیاد است. این بزرگ‌ترین مانعی است که باید بر آن غلبه کنیم. بنابراین چالش‌هایی برای بازی‌های ابری وجود خواهد داشت اما ما می‌خواهیم با این چالش‌ها به هر شکلی مقابله کنیم.
گیمینگ ابری

یوشیدا همچنین به این موضوع اشاره کرد که چگونه ساعات اوج بازی در طول روز نوسانات زیادی دارد، یا زمان‌هایی که بازیکنان آنلاین زیادی در سیستم حضور ندارند، می‌تواند نوسان مالی و مدیریتی روی سرورها و زیرساخت‌ها ایجاد کند. حتی در نقطه مقابل، حضور همزمان تعداد زیادی گیمر برای اجرای بازی‌های ابری باز هم می‌تواند مشکل‌ساز شود. مدیر عامل سونی از آن این برهه‌های زمانی به عنوان «زمان تاریک» یاد کرده و در مورد آن گفته:

زمان تاریک برای بازی‌های ابری حتی برای مایکروسافت و گوگل یک مشکل بزرگ بود، اما یک معنی بزرگ داشت که ما توانستیم از آن استفاده کنیم. از ساعات خلوت و آرامتر برای یادگیری هوش‌مصنوعی بهره بردیم!

جزئیات پروژه Q در حال حاضر بسیار اندک است. این دستگاه با صفحه‌نمایش ۸ اینچی فول‌ اچ‌دی و ۶۰ فریم بر ثانیه، قرار است بازی‌های پلی‌استیشن 5 را در هر جایی برای شما اجرا کند. اما سوال اینجاست که آیا سونی با چنین دستگاهی سعی دارد تا به رقابت با کنسول‌های دستی مانند نینتندو سوییچ و حتی استیم دک بپردازد که هیچ کدامشان متکی به اتصال اینترنت نیستند یا این دستگاه امکاناتی دارد که همچنان رونمایی نشده و می‌تواند بازی‌ها را حتی بدون اتصال ابری اجرا کند. باید منتظر ماند و دید برنامه سونی برای پروژه Q چه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید