اخبار تکنولوژی

سونی از Xperia 1 VI رونمایی کرد

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

همانطور که پیش از این وعده داده شده بود، امروز شرکت سونی از گوشی پرچم‌دار جدید سری اکسپریا خود رونمایی کرد. این گوشی با نام رسمی Xperia 1 VI معرفی شد و از تراشه قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام بهره می‌برد.

دو تغییر عمده در Xperia 1 VI نسبت به نسل های قبلی این سری، تغییر نسبت تصویر نمایشگر به 19.5:9 و کاهش رزولوشن آن به +FHD است. با این حال، اندازه صفحه نمایش همچنان 6.5 اینچ باقی مانده اما با تغییر نسبت تصویر، مساحت بیشتری از آن در اختیار کاربران قرار می گیرد.

تغییر دیگر در این گوشی، ارتقای لنز پریسکوپی دوربین اصلی آن است که اکنون دارای قابلیت زوم پیوسته بین 3.5 تا 7.1 برابر می باشد. این میزان زوم اپتیکال، بیشترین در میان تمامی گوشی های پرچمدار امسال محسوب می‌شود.

علاوه بر این، نمایشگر Xperia 1 VI روشن تر و هوشمندتر شده و روشنایی آن از 900 نیت به 1300 نیت و نرخ رفرش متغیر آن نیز از 1 تا 120 هرتز گسترش یافته است. این در حالی است که نسل قبلی، یعنی Xperia 1 V تنها نرخ 60 تا 120 هرتز را پشتیبانی می کرد. این تغییرات احتمالا تاثیر مثبتی بر بهبود عمر باتری خواهد داشت.

Xperia 1 VI، دارای باتری قدرتمند 5000 میلی آمپر ساعتی است که طبق ادعای سازنده، برای دو روز کامل استفاده دوام می‌آورد. این باتری همچنین از قابلیت شارژ سریع 50 درصدی در 30 دقیقه با شارژر 30 واتی بهره می‌برد. علاوه‌بر این، با استفاده از تکنولوژی های مراقبت از باتری و شارژ تطبیقی سونی، حداقل 80 درصد ظرفیت باتری پس از 4 سال کاربری حفظ خواهد شد. Xperia 1 VI از شارژ بی سیم استاندارد Qi و همچنین شارژ بی سیم معکوس نیز پشتیبانی می کند.

در بخش صدا، این گوشی پرچم‌دار مجهز به بلندگوهای استریو جلویی تمام استیج با صدای بلندتر، متعادل تر و اعوجاج کمتر شده است. جک 3.5 میلیمتری هدفون نیز دارای مدار صوتی پریمیوم جدیدی برای خروجی صدای بهتر است.

همانطور که انتظار می‌رفت، Xperia 1 VI از تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام با 12 گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد. اما ظرفیت حافظه داخلی آن بسته به منطقه جغرافیایی متفاوت است؛ مدل‌های اروپایی 256 گیگابایت و مدل های آسیایی 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی دارند.

سونی برای اولین بار یک محفظه بخار را در این گوشی پرچمدار تعبیه کرده که به انتقال حرارت بهتر دستگاه کمک می‌کند. همچنین قابلیت FPS Optimizer جدید، استفاده از پردازنده و نرخ فریم را براساس شرایط بازی به صورت پویا تنظیم می‌نماید.

در زمینه دوربین، سیستم سه گانه Xperia 1 VI شباهت زیادی به نسل قبلی دارد اما تغییرات اساسی در لنز تله فوتو اعمال شده است. دوربین اصلی همچنان سنسور 48 مگاپیکسلی 1/1.35 اینچی Exmor T با لنز 24 میلیمتری f/1.9 و لرزشگیر اپتیکال است که اکنون شامل حالت تصویربرداری 48 مگاپیکسلی تمام رزولوشن نیز می‌شود. دوربین فوق عریض نیز بدون تغییر با سنسور 12 مگاپیکسلی f/2.2 و لنز 16 میلی‌متری باقی مانده است.

اما بزرگترین ارتقا در لنز زوم پریسکوپی دوربین تله فوتو اتفاق افتاده است. این لنز که از یک سنسور 12 مگاپیکسلی 1/3.5 اینچی بهره می‌برد، اکنون از زوم اپتیکال پیوسته 3.5 تا 7.1 برابر و برد فاصله کانونی معادل 85 تا 170 میلیمتر برخوردار است. در مقایسه با Xperia 1 V که زوم 3.5 تا 5.2 برابر داشت، پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است. علاوه بر این، یک حالت ماکرو اختصاصی با فاصله کانونی 120 میلیمتر نیز ارائه شده که زوم نزدیک 4 سانتیمتری (بزرگنمایی 2 برابر) را امکان پذیر می‌سازد.

سونی در گوشی جدید Xperia 1 VI خود، به جای قرار دادن قابلیت‌های هوش مصنوعی در مکان‌های غیرضروری، از آن برای بهبود عملکرد و کیفیت دوربین استفاده کرده است. پردازش هوش مصنوعی برای ارائه کیفیت تصویری معادل دوربین‌های فول‌فریم، کاهش نویز و افزایش محدوده دینامیکی در نور کم به کار گرفته شده است. همچنین هوش مصنوعی در سیستم ردیابی فوکوس خودکار این گوشی برای تضمین ردیابی دقیق و بهینه‌سازی ضبط تصاویر در انواع محیط‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

سونی برنامه‌های جداگانه عکاسی و فیلم‌برداری را در یک برنامه واحد و کاربرپسندتر ادغام کرده و قصد دارد حالت حرفه‌ای برای ویدیو با کنترل‌های دقیق را در آپدیت آینده ارائه دهد.

از نظر طراحی، هر دو طرف گوشی از جنس شیشه است و از Gorilla Glass Victus 2 در جلو و Victus 1 در پشت بهره می‌برد. شیشه پشت دارای روکش مات با میکروفابریکیشن است و فریم اطراف گوشی شیاردار است.

این گوشی با سیستم‌عامل اندروید 14 عرضه می‌شود و سه نسخه به‌روزرسانی اصلی اندروید و چهار سال به‌روزرسانی امنیتی را دریافت خواهد کرد. رنگ‌های آن شامل مشکی، نقره‌ای پلاتینیوم، سبز خاکی و قرمز (ویژه بازار ژاپن) است. قیمت آن از 1399 یورو/1299 پوند شروع می‌شود و از اوایل ژوئن در دسترس قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید