اخبار تکنولوژی

معماری تراشه Tensor G4 مشخص شد

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۲۳ بهمن ۱۴۰۲
0 دیدگاه

همان‌طور که می‌دانید گوشی‌های پیکسل گوگل از پردازنده‌های گوگل تنسور استفاده می‌کنند.

تنسور G3 مبتنی بر اگزینوس ۲۳۰۰ بوده و حالا مشخص شده تنسور G4 نیز بر پایه چیپست اگزینوس ۲۴۰۰ سامسونگ خواهد بود. اگزینوس ۲۴۰۰ دارای ۱۰ هسته پردازشی است اما گزارش‌ها حاکی از آن است که تنسور G4 تنها ۸ هسته‌ای خواهد بود که یک هسته پردازشی کمتر از G3 است.

این بدان معنا است پیکسل ۹ و پرو مبتنی بر تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ سامسونگ هستند که پیش از این روی گوشی‌های گلکسی S24 و S24+ مورد استفاده قرار گفته بود و ظاهرا قرار است با تنسور G4 روانه‌ی بازار شوند.

تنسور G4 تفاوت‌هایی با پردازنده گرافیکی اگزینوس 2400 دارد. اگزینوس ۲۴۰۰ از پردازنده گرافیکی Xclipse 940 با بهره‌گیری از معماری RDNA3 استفاده می‌کند؛ در حالی که تنسور G4 احتمالاً همچنان از G715 AMD بهره می‌برد.

تنسور G4 ممکن است ویژگی‌هایی از قبیل فرآیندسازی پیشرفته‌تر و فناوری FOWLP برای وجود سیستم خنک کننده بهتر داشته باشد. با این حال عملکرد آن نسبت به G3 انقلابی نخواهد بود. پس گوشی‌های جدید گوگل محدوده عملکرد خوبی را نسبت به نسل قبلی ندارند.

گوگل قصد دارد در سال ۲۰۲۵ تولید تراشه تنسور G5 را به TSMC سپرده و آن را قدرتمندتر کند. بنابراین تا آن زمان انتظار عملکرد بالا از پردازنده‌های تنسور وجود ندارد. گوگل در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی و دوربین پیشرفت داشته اما در پردازش‌های تک و چندهسته‌ای ضعف دارد. اخیرا مشخص شد پیکسل فولد ۲ با تنسور G4 راهی بازار می‌شود. باید منتظر ماند و دید که آیا این پردازنده نیز مانند G3 در مقایسه با رقبا عملکرد ضعیف‌تری دارد یا خیر. چرا که تنسور G3 در مقایسه با رقبایی چون اسنپدراگون 8 نسل 3 و اپل A17 Pro هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

طبق اظهارنظرها انتظار عملکرد خیره‌کننده از پردازنده‌های تنسور وجود ندارد و گوگل تا سال ۲۰۲۵ برای تولید G5 با قدرت بیشتر منتظر TSMC می‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید