اخبار تکنولوژی

ممنوعیت نصب تلگرام برروی گوشی‌های شیائومی و پوکو واقعیت دارد؟!

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۲۲ مرداد ۱۴۰۲
0 دیدگاه

اخیرا خبرهایی مبنی‌بر ممنوعیت نصب پیام‌رسان تلگرام روی گوشی‌هایی که از رابط کاربری MIUI شرکت شیائومی استفاده می‌کنند، منتشر شده است. شیائومی با انتشار MIUI 13 در سال 2022، ویژگی جدیدی برای شناسایی و جلوگیری از نصب برنامه‌هایی که بالقوه مضر تشخیص داده می‌شوند، اضافه کرده است.

ظاهرا تلگرام جزو برنامه‌هایی است که توسط این ویژگی امنیتی شناسایی و ممنوعیت نصب آن اعمال شده است. این موضوع می‌تواند کاربران ایرانی را نیز تحت تأثیر قرار دهد، اما هنوز مشخص نیست آیا این ممنوعیت شامل بازار ایران نیز می‌شود یا خیر.

پیش‌تر نیز ویژگی امنیتی جدید MIUI با این ادعا که ممکن است برای نظارت بر فعالیت کاربران توسط دولت چین مورد استفاده قرار گیرد، مورد انتقاد قرار گرفته بود. گزارش‌هایی از کانال‌های تلگرامی حاکی است که هنگام تلاش برای نصب تلگرام روی گوشی‌های شیائومی، پیام هشداری مبنی بر عدم تأیید امنیتی این برنامه توسط شیائومی نمایش داده می‌شود. در این پیام آمده است که تلگرام برنامه‌ای تقلبی است و می‌تواند باعث بروز خطراتی همچون سرقت اطلاعات مالی یا مصرف غیرمجاز اینترنت شود.

منابعی همچون BleepingComputer تأیید کرده‌اند که شیائومی تلگرام را به عنوان برنامه‌ای ناامن پرچم‌گذاری کرده و از نصب آن بر روی گوشی‌هایش در چین جلوگیری می‌کند.

ظاهرا مسدودسازی تلگرام توسط شیائومی، بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر دولت چین برای کنترل و محدودسازی آزادی بیان و حریم خصوصی شهروندان است. تاکنون نیز دولت چین محدودیت‌هایی را برای شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های خارجی اعمال کرده است. حال به نظر می‌رسد، تلگرام نیز به دلیل امکان ارتباطات رمزگذاری‌شده، مورد هدف قرار گرفته است.

نظر شما در مورد محدودیت احتمالی تلگرام برروی گوشی‌های پوکو و شیائومی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید