اخبار سینما

بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی از نگاه مردم (آپدیت 1402)

بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی از نگاه مردم -بخش اول-
نویسنده : شبنم جعفرپیشه۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
0 دیدگاه

طبق آمار فروش سینماهای کشور، فیلم‌های کمدی در صدر جدول قرار دارند. این نکته نشان از آن دارد که طبع مخاطب ایرانی به سمت این نوع فیلم‌ها است.

در ادامه این مطلب به بررسی بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی از نگاه مردم می‌پردازیم.

اجاره نشین‌ها

این فیلم محصول سال 1365 و به کارگردانی داریوش مهرجویی است. اجاره نشین‌ها داستان ساکنین یک ساختمان در حاشیه شهر تهران است که بعد از مرگ مالک ساختمان، مستاجران آن با مباشر مالک دچار مشکلاتی می‌شوند.

اجاره نشین‌ها که ساخت آن 3 ماه به طول انجامید، توانست در 7 رشته در جشنواره پنجم نامزد شود. گفته شده در زمان انتخاب بازیگر، علی نصیریان پیشنهاد بازی در این فیلم را نپذیرفت.

«عزت الله انتظامی»، «اکبر عبدی»، «حسین سرشار»، «حمیده خیرآبادی»، «رضا رویگری»، «ایرج راد»، «سیاوش تهمورث»، «فریماه فرجامی»، «منوچهر حامدی»، «فردوس کاویانی» و «منیژه سلیمی» از بازیگران «اجاره نشین‌ها هستند» و «ناصر چشم‌آذر» آهنگسازی آن را انجام داده است.

مارمولک

فیلم «مارمولک» که «پیمان قاسم‌خانی» فیلمنامه آن را نوشته و «کمال تبریزی» آن را کارگردانی کرده است، محصول سال 1382 است و حواشی زیادی را به همراه داشت. این فیلم که یک مته بعد از اکران عمومی خود متوقف شد، اخیرا توسط تلویزیون ملی پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.

«مارمولک» داستان دزدی سابقه دار است که برای فرار لباس یک روحانی را می‌رباید و در همین راستا مجبور می‌شود خود را به عنوان روحانی یک روستا معرفی کند.

لازم به ذکر است که فیلمنامه‌های «پیمان قاسم‌خانی» اغلب دارای اقتباس‌هایی حرفه‌ای از آثار موفق جهانی است. «مارمولک» نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در بخش‌هایی از آن اثر‌هایی از «بینوایان» نوشته «ویکتور هوگو» یافت می‌شود.

«مارمولک» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه و آراء مردمی از جشنواره فیلم فجر شد.

«پرویز پرستویی»، «بهرام ابراهیمی»، «شاهرخ فروتنیان»، «رضا سعیدی»، «مهران رجبی»، «فریده سپاه‌منصور»، «سهیلا رضوی»، «رعنا آزادی‌ور»، «مائده طهماسبی»، «نقی سیف‌جمالی»، «سید مهرداد ضیایی»، «سیروس همتی»، «حسین سلیمانی»، «سیروس همتی» و «فرزین محدث» در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

ورود آقایان ممنوع

«ورود آقایان ممنوع»، در سال 1389 ساخته شد و زمان اکران آن تیر ماه 1390 بود. این فیلم که رامبد جوان آن را کارگردانی کرده است، در زمان اکران خود موفق به فروش 5 میلیارد تومانی شد.

«ورود آقایان ممنوع» داستان مدرسه‌ای با مدیری ضد مرد است. از آن جایی که معلم المپیاد شیمی این مدرسه باردار شده است، مدیر مدرسه مجبور به آوردن معلمی مرد می‌شود.

این فیلم که «پیمان قاسم‌خانی» فیلمنامه‌ی آن را نوشته است، ترکیب درستی از بازیگرهایی چون «رضا عطاران»، «ویشکا آسایش»، «پگاه آهنگرانی»، «مانی حقیقی»، «بهاره رهنما»، «زهره حمیدی»، «فلامک جنیدی»، «علی صادقی»، «ستاره پسیانی»، «حدیث میرامینی»، «مهرناز بیات»، «سیاوش چراغی‌پور»، «کتایون امیرابراهیمی» و «پریناز ایزدیار» را به همراه دارد.

لازم به ذکر است که فیلم ورود آقایان ممنوع جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فجر را برای «ویشکا آسایش» به همراه داشت.

لیلی با من است

«لیلی با من است» فیلمی ساخته «کمال تبریزی» است. این فیلم که داستان کارمند صدا و سیمایی است که برای دریافت وام مجبور به جبهه رفتن شده، در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست جایزه سیمرغ بهترین فیلمنامه این جشنواره را برای خود کند.

این فیلم در دورانی ساخته شد که کمتر کارگردانی با دید کمدی به برخی اتفاقات جنگ ایران و عراق نگاه داشت و به عبارتی نوعی ساختار شکنی توسط «کمال تبریزی» برای ساخت «لیلی با من است» در سال 1374 رخ داد.

«پرویز پرستویی»، «محمود عزیزی»، «مهدی فقیه« و «شهره لرستانی» در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

مهمان مامان

«داریوش مهرجویی» کارگردان فیلم «مهمان مامان»، با اقتباسی هوشمندانه از رمانی نوشته «هوشنگ مرادی کرمانی» توانست نقدی از شرایط اجتماعی ایران را در قالب کمدی به تصویر بکشد.

«مهمان مامان» داستان خانواده‌ای است که در جنوب تهران در در خانه‌ای قدیمی -قمر خانم- زندگی می‌کنند. مادر خانواده برای پذیرایی از خواهرزاده‌اش که به تازگی ازدواج کرده است، درگیر و دار تدارک است. دیگر اهالی خانه که همسایگان آنها محسوب می‌شوند در این را به این خانواده کمک می‌کنند.

این فیلم که در مرداد 1383 اکران شد توانست فروشی 485 میلیون تومانی داشته باشد و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر از افتخارات «مهمان مامان» است.

«گلاب آدینه»، «پارسا پیروزفر»، «امین حیایی»، «حسن پورشیرازی»، «نسرین مقانلو»، «ملیکا شریفی‌نیا»، «علیرضا جعفری»، «ژاله علو»، «فریده سپاه‌منصور»، «آفرین عبیسی» و «رؤیا عالمی» از جمله بازیگران این فیلم هستند.

سن پطرزبورگ

«سن پطرزبورگ» فیلمی است به کارگردانی «بهروز افخمی» و فیلمنامه آن را «پیمان قاسم‌خانی» نوشته است.

این فیلم داستان دو جوان لات است که برای رسیدن به گنجی متعلق به تزار روس تلاش می‌کنند و در نهایت متوجه می‌شوند گنجی در ایران وجود ندارد و باید به روسیه سفر کنند.

«پیمان قاسمخانی»، «محسن تنابنده»، «امین حیایی»، «سروش صحت»، «اندیشه فولادوند»، «امید روحانی»، «بهاره رهنما» و «شیلا خداداد» از جمله بازیگران این فیلم هستند.

فیلم «سن پطرزبورگ» با شوخی‌ها و دیالوگ‌هایی که بین دو بازیگر اصلی آن پیش می‌آید شکل گرفته است و روند داستان آن با این جنس دیالوگ‌ها پیش می‌رود.

بخش دوم بهترین فیلم های کمدی ایرانی تا به حال از نظر مردم :

دایره زنگی

«دایره زنگی» فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی «پریسا بخت‌آور» است که فیلمنامه‌ی آن را «اصغر فرهادی» نوشته است. این فیلم سرشار از لحظات خنده‌آور و خاصی است که با ترکیب بازیگران حرفه‌ای معنا گرفته.

«باران کوثری»، «مهران مدیری»، «امین حیایی»، «صابر ابر»، «نیما شاهرخ‌شاهی»، «محمدرضا شریفی‌نیا»، «گوهر خیراندیش»، «بهاره رهنما»، «امید روحانی»، «نیلوفر خوش‌خلق»، «نگار فروزنده»، «اکرم محمدی»، «ملیکا شریفی‌نیا»، «حامد بهداد»، «مهدی پاکدل»، «امیر نوری»، «اردشیر کاظمی»، «سارینا فرهادی»، «شاهرخ سخایی»، «محسن قاضی‌مرادی»، «بهشاد شریفیان»، «کیانوش گرامی»، «آفرین چیت‌ساز»، «امیرحسین شاهپوری»، «منصور شهبازی» و «رامین راستاد» از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

«دایره زنگی» با مهارت فراوان توانسته مشکلی اجتماعی را در قالبی کمدی بیان کند. این فیلم داستان ساکنین ساختمانی است که در گیر و دار مشکلات شخصی و مشکلی مشترک که نصب ماهواره است، هستند. می‌توان گفت این فیلم تنها فعالیت مشترک «اصغر فرهادی» و همسرش «پریسا بخت‌آور» در حوضه سینما است.

خوب، بد، جلف

در لیست بهترین فیلم‌های کمدی ایران، پیمان قاسم‌خانی تا کنون بخش ثابتی از این فیلم‌ها به عنوان فیلمنامه نویس بوده است. اکنون به فیلمی با کارگردانی «پیمان قاسم‌خانی» می‌پردازیم که موفقیت ویژه‌ای در فروش گیشه‌ای داشت.

«خوب، بد، جلف» که سال 1395 ساخت آن آغاز شد از تجربه‌های موفق پیمان قاسم‌خانی بود و طبق روال همیشه آثار او دیالوگ‌هایی در آن استفاده شد که در سطح جامعه توسط تمام مردم کاربرد خودش را پیدا کرد.

این فیلم داستان پژمان جمشیدی و سام درخشانی‌ای را بیان می‌کند که در میان فیلمبرداری یک فیلم سینمایی درگیر یک پرونده جنایی نیز می‌شوند.

«حمید فرخ‌نژاد»، «پژمان جمشیدی»، «سام درخشانی»، «ویشکا آسایش»، «مانی حقیقی»، «امیرمهدی ژوله»، «حسین پاکدل»، «نسیم ادبی»، «مهراب قاسم‌خانی»، «بهاره رهنما»، «آزاده صمدی»، «سپند امیرسلیمانی»، «رضا کریمی»، «نیوشا ضیغمی»، «علی اوجی»، «مجید مظفری» و «رضا رویگری» در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

مرد عوضی

«مرد عوضی» فیلمی است که فضای کمدی آن با کارگردانی مناسب و دیالوگ‌های درست به خوبی نشان داده شده است.

«محمدرضا هنرمند» کارگردان این فیلم است و داستان مردی را حکایت می‌کند که مخترع یک پودر جادویی لباسشویی است. او که برای ارائه محصول ساخته شده‌اش به یک کارخانه‌ می‌رود، در آسانسور آن جا دچار سانحه می‌شود.

«پرویز پرستویی»، «فاطمه معتمدآریا»، «افسانه بایگان»، «رضا ژیان»، «محمود پاک‌نیت»، «عزت‌الله مهرآوران»، «زهره مجابی»، «شاهرخ سنایی»، «حمید لولایی»، «نادر سلیمانی» و «رضا شفیعی‌جم» از بازیگران «مرد عوضی» هستند.

این فیلم که محصول سال 1376 است، در دوره اکران خود توانست فروشی 902 میلیون تومانی داشته باشد.

بی پولی

فیلم «بی پولی» ساخته «حمید نعمت‌الله» است که در کنار ژانر کمدی، مسئله‌ای اجتماعی را نیز دنبال می‌کند. این فیلم داستان زوج جوانی است که بعد از ازدواج دچار بحران بی پولی می‌شوند و در انتها متوجه می‌شوند که که معنای زندگی بیش از مادیات است.

«بی پولی» که بازیگران مطرحی در آن نقش آفرینی کرده‌اند، در زمان اکران خود فروشی معادل 747 میلیون تومان داشت و توانست سیمرغ بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را برای خود کند.

«بهرام رادان»، «لیلا حاتمی»، «رضا رشیدپور»، «حبیب رضایی»، «امیر جعفری»، «سیامک انصاری»، «بابک حمیدیان»، «افشین سنگ‌چاپ»، «ابراهیم بحرالعلومی»، «سوسن مقصودلو»، «جلال پیشوائیان»، «نادر فلاح»، «علی سلیمانی»، «علی علایی»، «کریم قربانی»، «زهره صفوی»، «زهرا طاهری‌منش» و «غزاله نظر» از بازیگران این فیلم هستند.

هزارپا

«هزارپا» ساخته «ابولحسن داوودی» و محصول سال 1396 است. این فیلم که ترکیب برنده رضا عطاران و جواد عزتی در آن بازی می‌کند، سرشار از لحظاتی است که مخاطب را بی وقفه به خنده وا می‌دارد.

«هزارپا» داستان مردی را روایت می‌کند که یک پایش مصنوعی است و زمانی که متوجه می‌شودیک پرستار ثروتمند نذر دارد با یک فرد جانباز ازدواج کند، در طمع ثروت به جای فردی جانباز وارد آسایشگاه جانبازان می‌شود.

این فیلم توانست به موفقیتی در زمان اکران خود برسد و در میان فیلم‌هایی که سال 1397 اکران شدند به پرفروش‌ترین آن‌ها تبدیل شود. موفقیت دیگر «هزارپا» در زمان انتشار در شبکه نمایش خانگی این فیلم بود که باعث رواج دیالوگ‌های این فیلم در سطح جامعه و انتشار بخش‌هایی از آن در شبکه مجازی شد.

«رضا عطاران»، «جواد عزتی»، «سارا بهرامی»، «مهران احمدی»، «سپند امیرسلیمانی»، «نعیمه نظام دوست»، «امیرمهدی ژوله»، «شهین تسلیمی»، «شهره لرستانی» و «حسین سلیمانی» از جمله بازیگران این فیلم محبوب هستند.

بارکد

«بارکد» فیلمی به کارگردانی «مصطفی کیایی» است که در سال 1394 ساخته شد و در زمان اکران خود توانست فروشی 11 میلیارد تومانی داشته باشد.

در این فیلم دیالوگ‌هایی مشاهده می‌شود که به نسبت موقعیتی که در فیلم پیش می‌آید بیان شده و از آن‌ها خنده می‌گیرد. «مصطفی کیایی» که عضو تیم نویسندگان این فیلم نیز هست، گاهی با تکرار دیالوگ‌ها فضایی کمدی در آن ایجاد می‌کند که به جذابیت «بارکد» می‌افزاید.

«بارکد» داستان دو دوست است که برای پولدار شدن دست به هرکاری می‌زنند و در عین حال در موقعیت‌های دشواری گیر می‌افتند که با حماقت و رفتارهایی عجیب با آن موقعیت‌ها مواجه می‌شوند.

«بهرام رادان»، «محسن کیایی»، «سحر دولتشاهی»، «بهاره کیان‌افشار»، «پژمان بازغی»، «رضا کیانیان»، «بابک بهشاد» از بازیگران «بارکد» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید