اخبار سینما

بهترین فیلم‌های پلیسی و جنایی ایرانی

The best Iranian crime and police films
نویسنده : شبنم جعفرپیشه۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
0 دیدگاه

سینمای ایران تجربه‌ی کمی در راستای فیلم‌های جنایی دارد اما می‌توان گفت در این بین آثار ماندگاری نیز ساخته است.

در ادامه این مطلب به چندی از این فیلم‌ها می‌پردازیم.

متری شیش و نیم

فیلم «متری شیش و نیم» دومین فیلم بلند سعید روستایی است. این فیلم که در سال 1396 ساخته شد، داستان فروشنده بزرگ شیشه در تهران است که به دام پلیس می‌افتد.

فیلم «سعید روستایی» تماشاگر را درگیر فضای زندگی این فروشنده بزرگ می‌کند. فراز و فرودهای این فیلم گاهی ما را همسو و دلسوز این قاچاقچی بزرگ و گاهی مارا نگران از جامعه‌ای مملو از اعتیاد می‌کند.

این فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. همچنین «متری شیش و نیم» توانست نامزد جایزه سزار بهترین فیلم خارجی در کشور فرانسه شد.

«پیمان معادی»، «نوید محمدزاده»، «فرهاد اصلانی» و «پریناز ایزدیار» از جمله بازیگران «متری شیش و نیم» هستند.

خشم و هیاهو

«خشم و هیاهو» فیلمی تاثیر گذار اثر «هومن سیدی» است. این فیلم که در سال 1394 ساخته شد، ابهامات زیادی برای مخاطب به وجود آورد.

«خشم و هیاهو» داستان زندگی خواننده‌ای است که بعد از خیانت به همسرش او را به قتل می‌رساند و با زیرکی باعث می‌شود معشوقه او اقدام به قتل را برعهده بگیرد.

ابهامات پیش آمده برای این فیلم حاکی از شباهت تمامی اتفاقات برای «ناصر محمدخانی» بازیکن سابق تیم پرسپولیس و اعدام زن صیقه‌ای او به جرم قتل همسر ناصر محمدخانی است.

فیلم «خشم و هیاهو» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برنده جایزه بهترین فیلمبرداری و جایزه ویژه هیئت داوران شد.

«نوید محمدزاده»، «رعنا آزادی‌ور»، «طناز طباطبایی»، «بهناز جعفری» و «رضا بهبودی» از جمله بازیگران این فیلم هستند.

لانتوری

«لانتوری» ساخته «رضا درمیشیان» حکایتی از عاشقی بیمار است. داستان این فیلم در مورد یک گروه خلافکار و زورگیر است تا جایی که یکی از اعضای آن عاشق می‌شود.

این فیلم در زمان اکران از اولین فیلم‌هایی بود که به صورت مستقیم به مسئله اسید پاشی در جامعه‌ای که کمترین آگاهی را از آن دارد، صحبت کرد و جدا از پرداخت درست به این نوع حوادث و گریمی باورپذیر، ترسی در وجود مخاطب ایجاد کرد.

این فیلم در شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو در سال ۲۰۱۶ به نمایش درآمد و برنده جوایزی چون بهترین صدا از جشنواره فیلم فجر، بهترین کارگردانی از جشنواره حافظ و بهترین فیلم از جشنواره فیلم ورشو، شد.

«نوید محمدزاده»، «مریم پالیزبان»، «باران کوثری»، «مهدی کوشکی»، «بهرام افشاری»، «رضا بهبودی» و «بهناز جعفری» در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

حکم

«حکم» فیلمی است ساخته مسعود کیمیایی. این فیلم از جمله فیلم‌های موفق ژانر جنایی است که مسعود کیمیایی به سینمای ایران ارائه کرده است.

«مسعود کیمیایی» در این فیلم به معنای واژه حکم پرداخته است و داستان حول محور این می‌چرخد که حکمی که صادر شده، در هر صورت باید اجرا شود.

«خسرو شکیبایی»، «لیلا حاتمی»، «بهرام رادان»، «پولاد کیمیایی»، «مریلا زارعی» و «عزت‌الله انتظامی» از جمله بازیگران «حکم» هستند.

سگ کشی

این فیلم به کارگردانی «بهرام بیضایی» است و در سال 1380 در سینماهای ایران اکران شد. «سگ کشی» که در زمان اکران پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران بود، از جمله فیلم‌های مهمی است که منتقدان جنبه‌هایی شبیه آثار کلاسیک تاریخ سینما را در آن مورد برسی قرار دادند.

داستان «سگ کشی» در مورد زنی است که به علت شکی که به همسرش داشت او را ترک کرده است و بعد از سال‌ها برای نجات همسرش که زیر بار بدهکاری سنگینی بود می‌آید.

«مژده شمسایی»، «جمشید لایق»، «مجید مظفّری»، «رضا کیانیان»، «میترا حجّار»، «بهزاد فراهانی»، «حسن پورشیرازی» و «مریم بوبانی» در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم جوایز بسیاری چون دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش دوم مرد و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

قرمز

«قرمز» نیز فیلمی است که از دنیایی عاشقانه به جنون می‌رسد. این فیلم از جمله آثاری بود که برای کارگردان آن به افتخاری در دوره کاری‌اش تبدیل شد.

«فریدون جیرانی» کارگردان فیلم قرمز، در سال 1377 ساخت این فیلم را آغاز کرد و «قرمز» توانست افتخاراتی چون، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد را به دست آورد.

«فریدون جیرانی» از جمله کارگردانانی است که به ژانر جنایی نگاه ویژه‌ای دارد. در همین راستا فیلم «خفگی» وی نیز با سبک و نگاه متفاوتی به این ژانر، در ایران ساخته شد.

فیلم «قرمز» داستان زوجی به نام‌های ناصر و هستی است. ناصر که دارای بیماری سوءظن است، باعث آزار و اذیت هستی می‌شود و اتفاقات فیلم از شدت گرفتن این سوءظن‌ها آغاز می‌شود.

«محمدرضا فروتن»، «هدیه تهرانی»، «کمند امیرسلیمانی»، «سعید پیردوست»، «توران مهرزاد» و «شهره سلطانی» از جمله بازیگران این فیلم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید