اخبار تکنولوژی

تعرفه واردات کالاهای چینی در آمریکا افزایش پیدا می‌کند

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

دولت بایدن در تلاش برای افزایش تولید داخلی و تشدید تنش‌های تجاری با چین، تعرفه‌های واردات برخی کالاهای کلیدی از این کشور را به‌طور چشم‌گیری افزایش داده است. این اقدام شامل افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی چینی به 100 درصد و همچنین بخش‌های استراتژیک دیگری مانند باتری، سلول‌های خورشیدی، تراشه‌های رایانه، فولاد، آلومینیوم، نیمه‌هادی‌ها، مواد معدنی حیاتی، سلول‌های خورشیدی، کشتی‌ها، جرثقیل‌ها و محصولات پزشکی می‌شود.

دولت آمریکا این افزایش تعرفه‌ها را برای تشویق چین به حذف شیوه‌های تجاری ناعادلانه در زمینه انتقال فناوری، مالکیت معنوی و نوآوری در نظر گرفته است. این آخرین اقدامی است که ایالات‌متحده در بحبوحه تلاش‌ها برای افزایش تولید داخلی و در عین حال تشدید تنش‌های تجاری با چین انجام داده است.

بر اساس اسناد منتشرشده از سوی کاخ سفید، انتظار می‌رود این افزایش تعرفه‌ها سالانه حدود 18 میلیارد دلار بر واردات از چین تأثیر بگذارد. این اقدام در راستای تلاش‌های دولت بایدن برای کاهش وابستگی به چین در زنجیره‌های تأمین کلیدی از جمله فناوری‌های مرتبط با انرژی پاک صورت گرفته است.

رقابت میان دو اقتصاد بزرگ جهان، ایالات‌متحده و چین، بر سر تسلط بر فناوری‌های آینده همچنان ادامه دارد و این آخرین نمونه از تشدید تنش‌های تجاری میان دو کشور محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید