اخبار سینما

جشنواره بین المللی فیلم مراکش با ادای احترام به هنر افتتاح شد

جشنواره بین المللی فیلم مراکش با ادای احترام به هنر افتتاح شد
نویسنده : تحریریه۰۴ آذر ۱۴۰۲
0 دیدگاه

جشنواره بین المللی فیلم مراکش امسال با ادای احترام به هنر افتتاح شد. دو ماه پس از یک زمین لرزه ویرانگر و در پرتو اخبار دلخراش‌تر از خاورمیانه، این جشنواره فیلم به رهبری جسیکا چستین، رئیس هیئت داوران آغاز شد.

جسیکا چستین در مراسم افتتاحیه مراکش در روز جمعه گفت:

در هفته‌های منتهی به جشنواره، مطمئن نبودیم که بتوانیم اینجا باشیم. جهان مشترک ما خرد شده و تقسیم شده است. بنابراین، من از همه سپاسگزارم… [که] در طول تاریخ، هنر به عنوان ابزاری قابل دسترس برای ارتباط، افزایش آگاهی در مورد مسائل اجتماعی و ایجاد تغییرات مثبت مورد استفاده قرار گرفته است.

در واقع، این رویداد مراکشی که اکنون بیستمین دوره خود را جشن می‌گیرد، همیشه سعی کرده است نور جشن را روشن کند و بر هنر و ارتباط بین المللی، به ویژه در دوران تاریک تاکید کند. چستین هنگام حضور در صحنه در روز جمعه، آن احساسات فراگیر را تکرار کرد.

چستین گفت:

[سینما می تواند] موانع را از بین ببرد و گفتگوهای مهمی را در مورد موضوعات دشوار آغاز کند. ما می‌توانیم درد و رنج را تصعید کنیم و زمینه را برای هوشیاری شفا و اتحاد فراهم کنیم تا حفاظت عمیق‌تری برای همه ایجاد کنیم.

چستین که در کنار همکاران داور Dee Rees، Joanna Hogg و Alexander Skarsgård قرار داشت، همچنین به ترکیب عمدتا زنانه هیئت داوران امسال اشاره کرد که شامل بازیگران جوئل اجرتون و کامی کوتین در کنار فیلمساز Tarik Saleh و رمان‌نویس Leila Slimani می‌شود. آن‌ها با هم بر رقابت 14 فیلمی نظارت خواهند کرد که هشت عنوان آن توسط زنان کارگردانی شده است.

چستین افزود:

قدرت یک فشار کوچک می تواند تا حد زیادی پیش برود.

با آغاز رسمی جشن‌ها و درست قبل از نمایش فیلم افتتاحیه جشنواره «Hit Man» ساخته ریچارد لینکلیتر، ویللم دفو برای معرفی امسال مفتخر به دریافت جایزه مادس میکلسن ظاهر شد. دفو این ستاره دانمارکی را به خاطر فیلموگرافی دوگانه‌اش تحسین کرد که به طور مساوی در فیلم‌های اروپایی مانند «Another Round» ساخته توماس وینتربرگ و «The Promised Land» ساخته نیکولای آرسل اخیر و همچنین فیلم‌های بزرگ مانند «Doctor Strange» و «Indiana Jones and the Dial of Destiny» مهارت دارد.

میکلسن در حالی که در مقابل جمعیتی پرطرفدار با حضور افرادی مانند ایزابل هوپر، تیلدا سوینتون و آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره ونیز، جایزه خود را دریافت کرد، گفت:

مراکش به من این فرصت را داده است تا قهرمانانم را ملاقات کنم و صحنه را با آن‌ها به اشتراک بگذارم. اما من بسیار سپاسگزارم که اکنون در همان کتاب هستم.

دیدگاهتان را بنویسید