اخبار تکنولوژی

تاثیر منفی اپلیکیشن یوتیوب بر باتری دستگاه‌های قدیمی گلکسی سامسونگ!

نویسنده : دانیال نوروزی۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

به‌روزرسانی‌ها معمولا ویژگی‌های جدید و بهبود عملکرد را به همراه می‌آورند. با این حال، گاهی اوقات این به‌روزرسانی‌ها می‌توانند باعث افت عملکرد و مشکلات پایداری هم بشوند. یکی از این مشکلات احتمالی برای یوتیوب روی گوشی‌ها و تبلت‌های قدیمی‌تر یا میان‌رده‌ی گلکسی قابل تصور است.

آریف دیکچی از گوگل (عضو تیم کدک‌های ویدیویی و تصویری اندروید) اعلام کرد که اندروید حالا از کدک AV1 به نام «libdav1d» برای یوتیوب استفاده خواهد کرد. این کدک توسط تیم توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار محبوب VLC ساخته شده است. تمام دستگاه‌هایی که اندروید ۱۲ یا بالاتر دارند، بعد از دریافت به‌روزرسانی گوگل پلی سیستم در مارس ۲۰۲۴، از لحاظ نرم‌افزاری از این کدک پشتیبانی می‌کنند.

در حالی که این به‌روزرسانی کدک بهبودیافته‌ی AV1 را به همراه خواهد داشت که باعث می‌شود ویدیوها با بیت‌ریت پایین‌تر (یا اینترنت کندتر) کیفیت خوبی داشته باشند، اما همه‌ی گوشی‌ها به‌صورت سخت‌افزاری از کدک AV1 پشتیبانی نمی‌کنند. اکثر گوشی‌های میان‌رده و پرچم‌دار که از رمزگشایی سخت‌افزاری AV1 پشتیبانی نمی‌کنند، از رمزگشای نرم‌افزاری استفاده می‌کنند.

به‌صورت پیش‌فرض، برنامه‌ها به جای کدک جدیدتر «dav1d»، از کدک قدیمی‌تر AV1 به نام «libgav1» استفاده می‌کنند. برای استفاده از کدک جدیدتر، برنامه‌ها باید به‌طور خاص آن را درخواست کنند. این همان کاری است که یوتیوب بلافاصله بعد از انتشار به‌روزرسانی گوگل پلی سیستم در مارس ۲۰۲۴ شروع به انجام آن کرد.

بنابراین، هنگامی که از کدک قدیمی‌تر AV1 استفاده شود، گوشی‌ها و تبلت‌های میان‌رده و قدیمی‌تر ممکن است با افت عملکرد و پرش تصویر مواجه شوند. علاوه بر این، برخی از کاربران (از طریق وب‌سایت Android Police و میشال رحمان) ابراز نگرانی کرده‌اند که گوشی‌های آن‌ها در هنگام استفاده از کدک قدیمی‌تر با نرم‌افزار رمزگشا، باتری بیشتری مصرف کنند.

با توجه به اینکه هنوز همه‌ی کاربران به‌روزرسانی گوگل پلی سیستم مارس ۲۰۲۴ را دریافت یا نصب نکرده‌اند، افرادی که از گوشی‌ها و تبلت‌های قدیمی‌تر و کم‌توان‌تر گلکسی استفاده می‌کنند، ممکن است در هفته‌های آینده شاهد افت عملکرد باشند.

دیدگاهتان را بنویسید