اخبار تکنولوژی

سورس کد MS-DOS بعد از حدود 35 سال منتشر شد

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

مایکروسافت و IBM پس از حدود 35 سال، کد منبع نسخه اصلی MS-DOS 4.0 را با مجوز متن باز MIT منتشر کردند. این اقدام در راستای اشتراک‌گذاری میراث تاریخی و اهمیت این سیستم عامل در دوران اوج خود صورت گرفته است.

انتشار کد منبع MS-DOS 4.0 می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخچه سیستم‌عامل‌ها و دنیای نرم‌افزار بسیار جذاب باشد. این نسخه از MS-DOS حاصل همکاری مایکروسافت و IBM برای ایجاد یک سیستم عامل قادر به انجام چندین کار همزمان (Multitasking) بود که در زمان خود یک نوآوری محسوب می‌شد.

مایکروسافت توضیح داد که نسخه‌های قبلی MS-DOS که حدود 45 سال پیش منتشر شده بودند، کاملاً با کد اسمبلی 8086 نوشته شده بودند و جایگاه مهمی در تاریخ نرم‌افزار به عنوان سیستم عامل داشتند. اما نسخه 4 دارای تاریخچه‌ای پیچیده و جذاب است که حاصل تلاش‌های مشترک دو غول فناوری آن زمان برای خلق یک پلتفرم جدید بود.

این اقدام مایکروسافت و IBM در انتشار کد منبع MS-DOS 4.0 تحت مجوز متن باز MIT، فرصتی را برای بازنگری در تاریخچه و معماری این سیستم عامل پرطرفدار فراهم می‌کند. علاقه‌مندان اکنون می‌توانند به کد منبع اصلی دسترسی داشته باشند و از نزدیک با چگونگی طراحی و پیاده‌سازی آن در دهه 1980 آشنا شوند.

نظر شما در مورد این اتفاق چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید