اخبار تکنولوژی

شکایت دولت آمریکا از ادوبی به دلیل «فریب» در ارائه حق اشتراک‌هایی که لغو آن‌ها دشوار است

شکایت دولت آمریکا از ادوبی
نویسنده : دانیال نوروزی۲۹ خرداد ۱۴۰۳
0 دیدگاه

وزارت دادگستری ادعا می‌کند که ادوبی هزینه‌های لغو زودهنگام را پنهان کرده و مصرف‌کنندگان را در دام حق اشتراک‌های گران‌قیمت انداخته است.

دولت ایالات متحده از ادوبی به دلیل پنهان کردن هزینه‌های گزاف و دشوار کردن لغو حق اشتراک شکایت کرده است. در شکایتی که روز دوشنبه تنظیم شد، وزارت دادگستری ادعا می‌کند که ادوبی «با ثبت‌نام آن‌ها در طرح اشتراک پیش‌فرض و پرسود خود، بدون افشای واضح شرایط مهم طرح، به مصرف‌کنندگان آسیب رسانده است».

در این دادخواست ادعا شده است که ادوبی شرایط طرح سالانه خود را که به‌صورت ماهانه پرداخت می‌شود، در «متن ریز و پشت جعبه‌های متنی اختیاری و پیوندهای اینترنتی پنهان می‌کند». در این شکایت آمده است که این شرکت با این کار، هزینه فسخ زودهنگام را که در صورت لغو قرارداد متحمل می‌شود و «می‌تواند به صدها دلار برسد»، به‌درستی افشا نمی‌کند.

وزارت دادگستری ادعا می‌کند که وقتی مشتریان قصد لغو اشتراک را دارند، ادوبی آن‌ها را ملزم می‌کند که یک فرآیند لغو «دشوار و پیچیده» را طی کنند که شامل پیمایش در چندین صفحه وب و پنجره‌های بازشو می‌شود. سپس ادعا می‌شود که مشتریان را با یک هزینه فسخ زودهنگام «غافلگیر» می‌کند که ممکن است آن‌ها را از لغو منصرف کند.

وزارت دادگستری ادعا می‌کند که مشتریان هنگام تلاش برای لغو اشتراک خود از طریق تلفن یا چت زنده نیز با موانع مشابهی مواجه می‌شوند. در این شکایت آمده است: «تماس‌ها یا چت‌های مشترکین قطع شده است و آن‌ها مجبور شده‌اند هنگام برقراری مجدد ارتباط، دلیل تماس خود را دوباره توضیح دهند». در این دادخواست ادعا شده است که این شیوه‌ها، قوانین فدرال طراحی‌شده برای محافظت از مصرف‌کنندگان را نقض می‌کند.

این شکایت همچنین مدیران ادوبی، مانیندر ساونی، معاون ارشد بخش فروش و بازاریابی دیجیتال، و همچنین دیوید وادوانی، رئیس بخش رسانه دیجیتال این شرکت را هدف قرار داده است. در این شکایت آمده است که هر دو مدیر «اقدامات و شیوه‌های ادوبی را هدایت، کنترل، اختیار کنترل یا در آن‌ها مشارکت داشته‌اند». ادوبی بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخی نداد.

ساموئل لوین، مدیر دفتر حمایت از مصرف‌کننده FTC، در بیانیه‌ای گفت: «ادوبی مشتریان را از طریق هزینه‌های فسخ زودهنگام پنهان و موانع متعدد لغو، در دام اشتراک‌های یک‌ساله انداخته است. آمریکایی‌ها از شرکت‌هایی که در هنگام ثبت‌نام در اشتراک، توپ را پنهان می‌کنند و سپس هنگام تلاش برای لغو، موانعی ایجاد می‌کنند، خسته شده‌اند». دولت فدرال اواخر سال گذشته بررسی شیوه‌های لغو اشتراک ادوبی را آغاز کرد.

در سال ۲۰۱۲، ادوبی از فروش نرم‌افزار خلاقانه خود برای استفاده مادام‌العمر، به دریافت هزینه اشتراک ماهانه یا سالانه برای مجموعه‌ی محصولات خود، از جمله فتوشاپ، ایلاستریتور، ایندیزاین و سایر محصولات، روی آورد. مدل اشتراک این شرکت مدت‌هاست که باعث ناامیدی افراد خلاق شده است، زیرا آن‌ها اغلب مجبور می‌شوند برای ادامه کار خود، همچنان مشترک ادوبی باشند. در اوایل این ماه، شرایط خدمات جدید ادوبی با واکنش منفی مواجه شد، زیرا برخی این اقدام را فرصتی برای آموزش هوش مصنوعی خود بر روی آثار هنری کاربران تفسیر کردند.

این شکایت نشان‌دهنده ادامه بررسی‌های نظارتی ادوبی است. در سال ۲۰۲۲، ادوبی تلاش کرد پلتفرم طراحی محصول Figma را به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار خریداری کند، اما پس از مواجهه با بررسی‌های ضد انحصار از سوی تنظیم‌کنندگان اروپایی، سال گذشته از این معامله صرف‌نظر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید