اخبار تکنولوژی

استفاده از فیلترشکن برای اولین بار ممنوع اعلام شد

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۰۱ اسفند ۱۴۰۲
0 دیدگاه

شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که برای اولین بار استفاده از فیلترشکن بدون مجوز را ممنوع اعلام کرد.

طبق این مصوبه استفاده از فیلترشکن تنها در صورت داشتن مجوز قانونی امکان‌پذیر است. همچنین کارگروهی متشکل از نهادهای مختلف بررسی وضعیت ابزارهای فیلترشکن را برعهده دارند.

دیگر تصمیم مهم این مصوبه موظف کردن وزارتخانه‌ها برای منتقل کردن تولیدکنندگان محتوا به سکوهای داخلی است. همچنین تمام خدمات دولتی باید از طریق سکوهای داخلی ارائه شود و تبلیغات افراد حقیقی در سکوهای خارجی ممنوع است.

بر اساس ماده یک این مصوبه، وزارت فرهنگ و ارشاد، اقتصاد و ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف هستند ظرف یک ماه طرحی را برای ترغیب تولیدکنندگان محتوا و کسب‌وکارهای فعال در سکوهای خارجی برای فعالیت در سکوهای داخلی تهیه کنند. طبق تبصره این ماده در شش ماه پس از ابلاغ این طرح، حداقل ۵۰ درصد تولیدکنندگان محتوای صفحه‌ها و کانال‌های پرمخاطب باید به سکوهای داخلی منتقل شوند.

همچنین ممنوعیت تبلیغات اشخاص حقیقی در سکوهای خارجی در ماده دوم آمده است و وزارت ارشاد مکلف به اجرای آن است.

طبق ماده دوم این مصوبه هرگونه تبلیغ حقوقی در سکوهای خارجی ممنوع است. وزارت ارشاد با همکاری سازمان صداوسیما، انتظامی، اقتصاد و دارایی و قوه قضاییه موظف به اجرای این طرح و گزارش سه‌ماهه به مرکز ملی فضای مجازی است. ماده سوم نیز وزارت ارتباطات را مکلف کرده تا با همکاری کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک، خدمات دولتی مهم را در سکوهای داخلی ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید