اخبار بازی

دو روی سکه RTX Remix: ریمستر خوب بازی‌ها یا تلاشی نافرجام؟

نویسنده : دانیال نوروزی۱۰ بهمن ۱۴۰۲
0 دیدگاه

پلتفرم RTX Remix انویدیا، منبعی که به جوامع مادساز ابزارهایی برای ریمستر آسان عناوین قدیمی می‌دهد، وارد فاز بتای آزاد شده و حالا نتایج اولیه را می‌بینیم. متاسفانه، این نتایج فعلا خیلی متناقض‌اند.

اخیرا دمویی از بازی ۲۳ ساله مکس پین با بهبودهای RTX Remix منتشر شده که می‌توانید آن را اینجا ببینید. با وجود اینکه روی کارت گرافیک RTX 4080 و با استفاده از ردیابی پرتو، بصری خیره‌کننده است، اما از نظر عملکرد، اوضاع خیلی بد است.

نرخ فریم از 1300 فریم در ثانیه بدون ماد به زیر 60 فریم با ماد RTX Remix کاهش می‌یابد، در حالی که مصرف انرژی کارت گرافیک تقریبا دو برابر می‌شود (از 180 وات به 300 وات).

برخی ممکن است بگویند چون مکس پین عنوانی بسیار قدیمی است، این طبیعی است، اما کل هدف ابزار RTX Remix، بهبود عناوین قدیمی است. اگر برای چهره‌ای زیباتر، عملکرد را به شدت قربانی می‌کنیم، چه فایده‌ای دارد؟ مخصوصا که بسیاری از بازی‌های قدیمی از قبل با مشکلات عملکردی دست و پنجه نرم می‌کنند.

ضمن اینکه، گاهی اوقات، با توجه به بازی، لیفت صورت حتی ارزشش را ندارد. در حالی که بسیاری از بازی‌های قدیمی از نظر فنی به پیشرفت عناوین جدید نمی‌رسند، اغلب با تبدیل محدودیت‌های گرافیکی به انتخاب‌های جذاب طراحی هنری، جبران می‌کردند و تجربه‌ای منحصر به فرد ایجاد می‌کردند. یا بازی‌هایی مانند پورتال ۲، چنان طراحی هنری هوشمندانه و عالی دارند که اصلا نیازی به گرافیک بازسازی‌شده ندارند.

این به معنای نفی تمام آثار خوب RTX Remix نیست. پروژه‌هایی مانند ریمستر The Elder Scrolls III: Morrowind، Fallout: London و Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project، ریمسترهای جامعه‌محوری که امکانات این پلتفرم را به نمایش می‌گذارند، گواه این موضوع هستند. وقتی طرفداران بازی‌ای را که ریمستر می‌کنند، به خوبی درک کنند، می‌توانند بدون قربانی کردن عملکرد یا زیبایی‌شناسی مورد نظر، گرافیک را بهبود بخشند.

دموی تکنیکی مکس پین این نوع توجه و دقت را نشان نمی‌دهد. عملکرد بازی، که اساسا ماهیت بازی بودن را تعریف می‌کند، برای یک لایه رنگ براق قربانی می‌شود. آیا این ردیابی پرتو ارزش چنین هزینه‌ای را دارد؟

بازسازی پورتال RTX، که سعی می‌کند چیزی را که اصلا خراب نیست، درست کند، بهتر از این نیست. بازی اصلی، همانطور که گفته شد، فوق‌العاده به نظر می‌رسد و تقریبا بدون نقص و دور از کهنه‌گی. در وهله اول هیچ دلیلی برای ریمستر کردن آن وجود ندارد، زیرا گرافیک را بهبود نمی‌بخشد و عملکرد را ارتقا نمی‌دهد.

من واقعا امیدوارم که ریمسترهای باکیفیت بیشتری مانند عناوین ذکرشده Elder Scrolls III و Fallen London، جامعه RTX Remix را مزین کنند. اما متاسفانه، به احتمال زیاد شاهد ریمسترهای بیشتری از نوع مکس پین خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید