اخبار سینما

فهرست برندگان بخش نوعی نگاه کن 2023

فهرست برندگان بخش نوعی نگاه کن 2023
نویسنده : شبنم جعفرپیشه۰۶ خرداد ۱۴۰۲
0 دیدگاه

جشنواره فیلم کن که آغاز آن از تاریخ 16 می 2023 بود، با فرش قرمز فیلم‌هایی از بهترین کارگردانان و ستارگانی که در آن حضور یافتند، این روزها عضو ثابت خبرگزاری‌های معتبر جهانی است.

روز جمعه 26 می اسامی برندگان بخش نوعی نگاه این جشنواره اعلام شد. در مطلب زیر به معرفی این آثار می‌پردازیم:

  • جایزه اصلی نوعی نگاه: «چگونه رابطه داشته باشیم» اثر «مالی منینگ واکر»
  • جایزه صدای جدید: «بالوجی» برای فیلم «فال»
  • جایزه هیات داوران: «سگ‌های شکاری» اثر «کمال لازراق»
  • جایزه بهترین کارگردانی: «اسماعه المدیر» برای فیلم «مادر همه دروغ‌ها»
  • جایزه آزادی: «خداحافظ جولیا» اثر «محمد کردفانی»
  • جایزه گروهی: «گل بوریتی» اثر «جوائو سالاویزا» و «رنه نادر مسورا»

چگونه رابطه داشته باشیم

این فیلم که اولین فیلم «مالی منینگ واکر» کارگردان بریتانیایی است، در باره گروهی از دختران جوان در تعطیلات و دغدغه‌های آن‌ها است.

«میا مک‌کنا-بروس»، «لارا پیک» و «ساموئل باتملی» از بازیگران این فیلم هستند و «مالی منینگ واکر» علاوه بر کارگردانی نویسندگی آن را نیز بر عهده داشته است.

«چگونه رابطه داشته باشیم» اولین نمایش جهانی خود را در این جشنواره در بخش نوعی نگاه داشت.

فال

این فیلم اولین فیلم بلند ساخته رپر بلژیکی «بالوجی تی‌شیانی» است که داستان مردی است که بعد از طرد شدن توسط خانواده‌اش به بلژیک رفته است و در این فیلم روایت بازگشت این مرد از بلژیک به زادگاهش کنگو را می‌بینیم.

با توجه به تصورها که ممکن است یک رپر توانایی فیلم سازی نداشته باشد لازم به ذکر است که آثار «بالوجی» فرا تر از کارگردانی یک اثر توسط یک رپر است و او به عموان یک هنرمند آثارش را کارگردانی کرده است.

به عنوان توضیحی کوتا در مورد فیلم «فال» می‌توان اشاره کرد که کاراکتر اصلی در این فیلم یک هدف دارد؛ پیدا کردن پدرش.

سگ‌های شکاری

فیلم «شگ‌های شکاری» که اولین اثر نویسند و کارگردان مراکشی «کمال لازراق» است، بخش کارگری کازابلانکا و پدر و پسری را روایت می‌کند که برای اوباش کار می‌کنند و در نهایت کارشان به آدم ربایی می‌رسد.

این فیلم که در شهر مراکش رخ می‌دهد، یک داستان جنایی ساده است که تقابل استیصال اجتماعی در برابر وجدان را نمایش می‌دهد.

فیلم «سگ‌های شکاری» با به تصویر کشیدن بی رحمی‌های روزمره دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم و با بازی‌های متفاوتی که از بازیگرانی چون «عبدالطیف المنصوری» و «ایوب الاید» توانسته توجه داوران این بخش از جشنواره کن را به خود جلب کند.

مادر همه دروغ‌ها

این فیلم داستان زنی مراکشی را روایت می‌کند که برای یافتن حقیقت تلاش می‌کند. نخستین کشف او در این مورد است که چرا تنها از کوکی اش یک عکس موجود است. سپس این زن که یک فیلمساز نیز است گذشته خانوادگی‌اش را با تاریخ ملی درباره شورش نان، ادغام می‌کند تا ارتباطی با مراکش مدرن ایجاد کند.

«اسماعه المدیر» که کارگردانی «مادر همه دروغ‌ها» را برعهده دارد، در این فیلم از صدای خودش به عنوان راوی و هدایت کننده داستان استفاده کرده است.

«اسماعه المدیر» در مرد فیلم جدیدش و پیامی که برای بینندگان آن دارد چنین می‌گوید:

سوالات من و خاطرات خیالی من -بین داستان و واقعیت، بین حقیقت و دروغ- نشان می‌دهد که وقتی همه خاطرات شما غیرقابل اعتماد هستند، ساختن هویت چقدر دشوار است.

او همچنین در ادامه می‌گوید:

من سعی نمی‌کنم داستان واقعی خانواده‌ام را مستند کنم، بلکه می‌خواهم فیلمی درباره کثرت دیدگاه‌ها و تعدد تفاسیر موجود در یک خانواده بسازم، نه تنها به خاطر تاریخ خانوادگی، بلکه به خاطر تاریخ ملی.

لازم به ذکر است که «مادر همه دروغ‌ها» نخستین فیلم بلند این کارگردان است.

خداحافظ جولیا

این فیلم داستان دو زن است و روابط پیچیده آن‌ها و تفاوت بین جوامع شمال و جنوب سودان را نشان می‌دهد.

شایان توجه است که «خداحافظ جولیا» اولین فیلم سودانی است که در جشنواره کن حضور دارد.

«محمد کردفانی» کارگردان این فیلم ابراز امیدواری کرده است که فیلمش می‌تواند سرآغاز جنبشی برای آشتی بین همه مردم سودان باشد.

گل بوریتی

«گل بوریتی» که یک فیلم مستند درام است، به برسی رابطه بین گذشته و حال در جامعه بومی کراهو برزیل می‌پردازد.

این فیلم که ساخته «جوائو سالاویزا» و «رنه نادر مسورا» است، به مدت 15 ماه در چهار روستای مختلف سرزمین کراهو فیلمبرداری شده است. گفته شده اعضا جامعه کراهو علاوه بر بازی در این فیلم برای نوشتن فیلمنامه نیز کمک‌های فراوانی کرده‌اند.

«جوائو سالاویزا» و «رنه نادر مسورا» که پیش از این جایزه ویژه هیئت داوران کن در بخش نوعی نگاه را برای فیلم «The Dead And The Others» محصول سال 2018 دریافت کرده بودند، این بار داستان تلاش مردم کراهو برای ایجاد یکپارچگی در سرزمینشان را نشان می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید