اخبار سینما

ویلیام فریدکین کارگردان «جن گیر» درگذشت

ویلیام فریدکین کارگردان «جن گیر» درگذشت
نویسنده : تحریریه۱۷ مرداد ۱۴۰۲
0 دیدگاه

ویلیام فریدکین، کارگردان برنده اسکار، در سن ۸۷ سالگی درگذشت. او را به خاطر فیلم‌های ترسناک «جن‌گیر» و «ارتباط فرانسوی» می‌شناختند.

فریدکین در ۱۷ آگوست ۱۹۳۵ در بروکلین، نیویورک به دنیا آمد. او در دانشگاه شهر نیویورک تحصیل کرد و سپس به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان تلویزیونی شروع به کار کرد. اولین فیلم بلند او، «پیاده‌روی طولانی»، در سال ۱۹۶۲ اکران شد.

فریدکین در سال ۱۹۷۳ با کارگردانی فیلم ترسناک «جن‌گیر» به شهرت رسید. این فیلم پرفروش‌ترین فیلم سال شد و نامزد هفت جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. فریدکین برای فیلم «ارتباط فرانسوی» در سال ۱۹۷۴ جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

فریدکین در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ فیلم‌های متعددی را کارگردانی کرد، از جمله «جادوگر» (۱۹۷۷)، «زندگی و مرگ در لس‌آنجلس» (۱۹۸۵) و «اشکال» (۲۰۰۶). او آخرین فیلم خود، «شیطان و پدر آمورث» (۲۰۱۷) را در مورد قدیمی‌ترین جن‌گیر زنده کارگردانی کرد.

فریدکین یکی از تأثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینما بود. او با فیلم‌های خود، ترس، پارانویا و پیچیدگی‌های اخلاقی را به تصویر کشید. او یک استاد سبک بود و فیلم‌هایش به خاطر تصاویر بصری قدرتمند و استفاده نوآورانه از صدا شناخته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید