اخبار تکنولوژی

افزایش 10 درصدی کرایه‌های اسنپ غیرقانونی است

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

در واکنش به درخواست سازمان امور مالیاتی برای دریافت 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی، 30 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس، این اقدام را خلاف قانون دانسته و با آن مخالفت کردند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با استناد به بند 12 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 و جزء 13 بند «ب» ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده مورخ 1400، تأکید کرد که خدمات حمل و نقل عمومی مسافری درون و برون شهری، جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. این معافیت شامل ارائه خدمات حمل و نقل عمومی مسافری از طریق انعقاد قرارداد نیز می‌شود.

به گفته میرتاج‌الدینی، هدف اصلی قانون‌گذار از این معافیت، کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده نهایی یعنی مردم در تأمین نیاز حمل و نقل به عنوان یکی از نیازهای اساسی بوده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد که در حال حاضر روزانه نزدیک به 100 میلیون سفر درون و برون شهری در کشور انجام می‌شود که 70 تا 75 درصد از این سفرها توسط خودروهای شخصی صورت می‌گیرد که هیچ دستورالعملی ندارند و تحت نظارت و مدیریت هیچ سازمان و مجموعه‌ای قرار نمی‌گیرند.

این اظهارات نشان می‌دهد که برخی نمایندگان مجلس معتقدند اعمال مالیات بر ارزش افزوده برای تاکسی‌های اینترنتی، خلاف قانون موجود است و باید منابع قانونی را برای معافیت این خدمات از مالیات رعایت کرد. آنها همچنین هشدار می‌دهند که چنین اقدامی می‌تواند هزینه‌های مصرف‌کننده نهایی را افزایش دهد که مغایر با هدف اصلی قانون‌گذار است.

به گفته میرتاج‌الدینی، حدود 20 تا 25 درصد سفرها از طریق سیستم حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس انجام می‌شود و 5 تا 10 درصد سفرها نیز از طریق سکوهای تاکسی‌های اینترنتی با بیش از 5 میلیون سفر داخل شهری و بین‌شهری صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد که با توجه به دسترس و امن‌تر بودن سکوهای تاکسی‌های آنلاین که از هوش مصنوعی بهره می‌برند، درصد استفاده مردم از این سرویس‌ها رو به افزایش است. این امر باعث می‌شود سهم 70 درصدی سفرهای خودروهای شخصی بدون نظارت کاهش یابد و به سکوهای اینترنتی افزوده شود که اتفاق مثبتی برای مدیریت کلان کشور و توسعه اقتصاد دیجیتال است.

میرتاج‌الدینی تأکید کرد که بر اساس برآوردها، بیش از 70 میلیون کاربر فعال از سکوهای تاکسی‌های اینترنتی بهره می‌برند. عدم اعمال قانون معافیت از مالیات بر ارزش افزوده به این سرویس‌ها، به طور غیرقانونی هزینه 10 درصدی را به ازای هر سفر اینترنتی به بیش از 70 میلیون ایرانی تحمیل می‌کند که موجب ایجاد تورم و گرانی مستقیم و غیرمستقیم در سطح کشور می‌شود و مردم را به سمت استفاده از خودروهای شخصی سوق می‌دهد. این امر حرکت کشور به سمت توسعه سهم اقتصاد دیجیتال را به عقب می‌راند.

وی تصریح کرد که علی‌رغم وجود قانون و بخشنامه اختصاصی مبنی بر معافیت تاکسی‌های آنلاین از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط مردم، اداره‌های مالیاتی براساس ابلاغیه جدید اقدام به طلب این مالیات از شرکت‌های تاکسی اینترنتی کرده‌اند. مجلس شورای اسلامی با افزایش 10 درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی به ازای دریافت غیرقانونی این مالیات توسط سازمان امور مالیاتی، مخالف است.

دیدگاهتان را بنویسید