اخبار تکنولوژی

اپل دوباره باارزش‌ترین شرکت جهان شد

اپل
نویسنده : دانیال نوروزی۲۶ خرداد ۱۴۰۳
0 دیدگاه

با چرخشی چشمگیر، اپل توانست از مایکروسافت سبقت بگیرد و به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل شود. ارزش سهام اپل در حال حاضر به ۳.۲۵ تریلیون دلار رسیده و از مایکروسافت با ۳.۲۴ تریلیون دلار پیشی گرفته است. این اولین باری است که اپل بعد از پنج ماه به جایگاه شماره یک بازمی‌گردد.

اما چه چیزی باعث این تغییر ناگهانی شده است؟ همه‌چیز به هوش مصنوعی (AI) مربوط می‌شود. در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل که این هفته برگزار شد، این شرکت مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدید هوش مصنوعی را برای پلتفرم‌ها و دستگاه‌های مختلف خود معرفی کرد.

یکی از بزرگ‌ترین اعلامیه‌ها در مورد سیری، دستیار صوتی اپل بود. در پاییز امسال، سیری قادر خواهد بود درخواست‌های ارسال پیام، بررسی ایمیل و مدیریت تقویم را حتی با برنامه‌های جانبی دیگر مدیریت کند. اپل همچنین از ویژگی‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی در برنامه Photos، قابلیت تشخیص گفتار روی دستگاه برای توسعه‌دهندگان شخص ثالث و موارد دیگر رونمایی کرد.

این خبر کافی بود تا قیمت سهام اپل به بالاترین حد خود برسد. سهام این شرکت روز چهارشنبه با بیش از ۲ درصد افزایش به رکورد ۲۱۱.۷۵ دلار در هر سهم رسید که در ادامه افزایش ۳ درصدی روز سه‌شنبه بود.

در همین حال، سهام مایکروسافت امروز تنها ۰.۳ درصد افزایش یافت.

جایگاه پیشتاز اپل در عرصه هوش مصنوعی قطعی نیست. دستیار صوتی این شرکت به‌طور گسترده از نظر قابلیت‌ها پشت سر دستیار گوگل و الکسای آمازون قرار دارد و رویکرد اپل به هوش مصنوعی که بر حفظ حریم خصوصی تمرکز دارد (با پردازش بیشتر داده‌های کاربر روی دستگاه و کمتر در فضای ابری) می‌تواند آن را در موقعیت نامناسبی قرار دهد.

اما اغلب تصور بازار از واقعیت مهم‌تر است و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران در حال پذیرش چشم‌انداز هوش مصنوعی اپل هستند. با وجود این‌که تلاش‌های اپل در زمینه هوش مصنوعی هنوز در حال پیشرفت است، این شرکت توانسته است به روشی که در مدتی طولانی سابقه نداشته، توجه مدیران مالی را جلب کند.

البته این اولین باری نیست که اپل به‌طور موقت عنوان باارزش‌ترین شرکت جهان را به خود اختصاص می‌دهد. در آگوست ۲۰۱۸، اپل اولین شرکت سهامی عام ایالات متحده شد که به ارزش سهام ۱ تریلیون دلاری (ارزشی که تنها برای چند ماه حفظ کرد) دست یافت، و طی چند سال بعد، بارها جایگاه خود را با مایکروسافت عوض کرد.

بنابراین، سلطنت اپل در این دوره چقدر به طول خواهد انجامید؟ گفتن آن دشوار است. قیمت سهام این شرکت همیشه در معرض نوسانات شدید قرار دارد و همین موضوع در مورد کل بازار هم صدق می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید