اخبار تکنولوژی

اپل مشغول توسعه مک بوک جدید با تراشه M4 است

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۲۲ اسفند ۱۴۰۲
0 دیدگاه

بر اساس اظهارات مارک گرمن، خبرنگار بلومبرگ، به نظر می‌رسد اپل آغاز توسعه نسل جدیدی از مک‌بوک پرو مجهز به تراشه M4 را کلید زده است. این در حالی است که تراشه M4 هنوز از سوی اپل معرفی نشده است.

گرمن در بخش پرسش و پاسخ یادداشتی درباره پروژه خودروی الکتریکی اپل، به صورت گذرا به توسعه مک‌بوک پرو جدید با تراشه M4 اشاره کرده است. بر این اساس، اپل به تازگی مراحل توسعه رسمی این محصول را آغاز کرده است.

در سال گذشته میلادی، اپل نسل جدید مک‌بوک پرو را با تراشه M3 معرفی کرد. تراشه M3 از فناوری 3 نانومتری تراشه A17 پرو در آیفون 15 پرو بهره می‌برد. در کنار M3، اپل نسخه‌های قدرتمندتر M3 پرو و M3 مکس را نیز برای مدل‌های پیشرفته‌تر مک‌بوک پرو ارائه کرد.

علاوه بر مک‌بوک پرو، مک‌بوک ایر و آی‌مک نیز با تراشه M3 به‌روزرسانی شدند. اما مک مینی، مک استودیو و مک پرو هنوز تراشه M3 را دریافت نکرده‌اند. بنابراین احتمالا حداقل یک سال دیگر زمان نیاز است تا شاهد معرفی اولین کامپیوتر اپل مجهز به تراشه M4 باشیم. هرچند جزئیات بیشتری درباره مک‌بوک پرو مبتنی بر M4 فاش نشده، اما به نظر می‌رسد توسعه نسل بعدی محصولات اپل سیلیکون گام‌های اولیه را پشت سر می‌گذارد.

مارک گرمن، خبرنگار بلومبرگ، در بخش پرسش و پاسخی درباره پروژه خودروی اپل، اطلاعات تازه‌ای درباره برنامه‌های این شرکت برای معرفی نسل بعدی تراشه‌های اپل سیلیکون به نام M4 فاش کرد.

گرمن به صورت خلاصه اشاره کرد که اپل ظاهرا توسعه رسمی مک‌بوک پرو جدید مجهز به تراشه M4 را آغاز کرده است. هرچند او جزئیات بیشتری درباره این تراشه که هنوز از سوی اپل معرفی نشده، ارائه نکرد.

اما بر اساس اطلاعات غیررسمی، گفته می‌شود تراشه M4 مبتنی بر تراشه A18 خواهد بود که تراشه بعدی اپل برای سری آیفون‌های 2024 محسوب می‌شود. انتظار می‌رود A18 و به تبع آن M4 از هسته‌های موتور عصبی قدرتمندتری برای کارکردهای هوش مصنوعی بهره ببرند که در سیستم‌عامل‌های iOS 18 و macOS 15 به کار گرفته خواهند شد.

اپل سیر ارتقای تراشه‌های خانواده M را از نوامبر 2020 با معرفی M1 آغاز کرد. تراشه M2 در ژوئن 2022 و M3 در اکتبر 2023 دنباله این مسیر بودند. با توجه به فاصله تقریبا 18 ماهه بین معرفی هر نسل، اگر این الگو ادامه یابد، انتظار می‌رود M4 در نیمه اول 2025 معرفی شود. اما شایعات حاکی از آن است که شاید این تراشه اواخر 2024 نیز رونمایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید