اخبار تکنولوژی

اپل هنرمندان را برای درآمد بیشتر، به استفاده از spatial audio ترغیب می‌کند

نویسنده : دانیال نوروزی۰۳ بهمن ۱۴۰۲
0 دیدگاه

اگر خوانندگان در پلتفرم اپل‌موزیک، از قابلیت Spatial Audio استفاده کنند، درآمد بیشتری را کسب خواهند کرد و اپل نیز خواهان استفاده از این قابلیت است.

هنرمندان اپل‌موزیک برای تمام آهنگ‌هایی که با فرمت صدای فضایی (اسپاسیال آودیو) منتشر شده‌اند، تا ۱۰ درصد پاداش حق‌التألیف دریافت خواهند کرد. این خبر براساس به‌روزرسانی‌ای است که به شرکای لیبل‌های ضبط موسیقی فرستاده شده.

در این به‌روزرسانی که توسط Music Business Worldwide نقل شده، آمده است: «از پرداخت‌های پایان ماه ژانویه، سهمیه‌ی پرداخت برای پخش‌های «موجود در فرمت اسپاسیال آودیو» با ضریب ۱.۱ و سهمیه‌ی پخش‌های «موجود در فرمت معمولی» با ضریب ۱ محاسبه خواهد شد.» «سهمیه‌ی پرداخت» به کل درآمد حاصل از اشتراک‌ها اشاره دارد که بر اساس تعداد پخش‌ها بین هنرمندان تقسیم می‌شود.

بلومبرگ در ماه دسامبر گزارش داده بود که اپل قصد دارد مشوق‌های مالی برای هنرمندان و لیبل‌های ضبط برای انتشار آهنگ‌ها در فرمت دالبی اتموس ارائه دهد. اکثر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و هدفون‌های بی‌سیم جدید، پشتیبانی از اسپاسیال آودیو را به‌عنوان یک نقطه قوت تبلیغ می‌کنند.

تمام دستگاه‌های جدید اپل، از جمله ایرپادها، آیفون‌ها، آی‌پدها، مک‌ها، اپل‌تی‌وی‌ها و هوم‌پادها، از صدای فضایی پشتیبانی می‌کنند. هر آیفون XS یا جدیدتر (به جز آیفون SE) و جدیدترین گوشی‌های گلکسی سامسونگ و پیکسل گوگل نیز می‌توانند این فرمت را اجرا کنند.

تعداد روزافزونی از آهنگ‌های جدید منتشر‌شده در حال حاضر هم در فرمت دالبی اتموس و هم در فرمت استریو در دسترس هستند. بر اساس یادداشت اپل‌موزیک، از زمان راه‌اندازی این ویژگی در سال ۲۰۲۱، تعداد آهنگ‌های موجود در فرمت اسپاسیال آودیو ۵۰۰۰ درصد افزایش یافته است، اما اپل رقم دقیقی از این افزایش ارائه نکرده است.

علاوه بر فهرست رو به رشد اپل‌موزیک، اسپاسیال آودیو همچنین در تیدال، آمازون موزیک آنلیمیتد و پلتفرم‌های استریمینگ ویدیو مانند نتفلیکس و HBO Max نیز در دسترس است. در همین حال، اسپاتی‌فای هنوز پیشنهاد مشابهی برای ارتقاء کیفیت صدای خود ارائه نکرده است. این شرکت سوئدی از سال ۲۰۲۱ وعده یک سطح پریمیوم HiFi داده است، اما هنوز تاریخ انتشار مشخصی اعلام نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید