اخبار تکنولوژی

اپل همه شبیه‌سازهای پی‌سی را از روی اپ استورها حذف کرد

نویسنده : دانیال نوروزی۲۲ خرداد ۱۴۰۳
0 دیدگاه

پس از دو ماه بررسی، تیم بررسی برنامه اپل، برنامه UTM SE، یک شبیه‌ساز کامپیوتر طراحی شده برای آخرین آیفون‌ها را رد کرد. این شرکت در توییتی به این موضوع اشاره کرد و تأکید کرد که حتی تأیید این شبیه‌ساز را برای توزیع در فروشگاه‌های اپ شخص ثالث انجام نخواهد داد.

با به‌روزرسانی اخیر iOS، اپل برای انطباق با قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا، قفل فروشگاه‌های اپ شخص ثالث را باز کرد. این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است تا برنامه‌هایی را که لزوماً با دستورالعمل‌های سختگیرانه اپ استور اپل مطابقت ندارند، در این فروشگاه‌های دیجیتال شخص ثالث بارگذاری کنند. با این حال، اپل همچنان برای اطمینان از عدم وجود ریسک برای iOS یا کاربرانش، نیاز به تأیید (notarize) برنامه‌های ارائه‌شده دارد.

اما جای تعجب است که اپل جلوی دسترسی برنامه‌های بی‌خطر شبیه‌ساز کامپیوتر به فروشگاه خود را گرفته است و همچنین تأیید آن‌ها را برای توزیع در فروشگاه‌های اپ شخص ثالث انجام نمی‌دهد.

به گفته توسعه‌دهندگان UTM، اپل درخواست آن‌ها را رد کرده است زیرا کامپیوترهای ویندوز/داس در معیار کنسول‌های بازی قدیمی قرار نمی‌گیرند. علاوه بر این، اپل به کامپایلرهای just-in-time (JIT) در iOS اجازه نمی‌دهد، که برای اجرای روان برنامه UTM روی آیفون‌ها ضروری است.

در نتیجه، UTM تلاش برای قرار دادن شبیه‌ساز کامپیوتر خود در فروشگاه‌های اپ رسمی و شخص ثالث را متوقف خواهد کرد تا زمانی که اپل موضع خود را تغییر دهد. کاربرانی که مایل به اجرای این برنامه متن‌باز روی آیفون‌های خود هستند، می‌توانند با کامپایل دستی آن در Xcode همچنان به استفاده از آن ادامه دهند.

فرآیند تأیید برنامه اپل برای بازارهای شخص ثالث قرار است «حفاظت‌های اساسی» را در برابر ویروس‌ها، بدافزارها و سایر تهدیدات برای امنیت دستگاه ارائه دهد. خودداری از تأیید یک شبیه‌ساز کامپیوتر بی‌خطر و متن‌باز برای توزیع در فروشگاه‌های اپ شخص ثالث، نشان‌دهنده سطح نگران‌کننده‌ای از کنترل اپل روی iOS است. آیا این اقدام کل هدف فروشگاه‌های اپ شخص ثالث را از بین نمی‌برد؟

دیدگاهتان را بنویسید