اخبار تکنولوژی

همکاری اپل با دولت چین؛ واتس اپ و تردز از اپ استور چین حذف شدند!

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

اپل به درخواست دولت چین دو اپلیکیشن متعلق به شرکت متا شامل واتس‌اپ (WhatsApp) و تردز (Threads) را از اپ استور چین حذف کرده است. بدین ترتیب، این دو اپلیکیشن پیام‌رسان به دلایل نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی از دسترس کاربران آیفون در منطقه چین خارج شده‌اند.

روزنامه وال استریت ژورنال نخستین رسانه‌ای بود که در شامگاه پنجشنبه در ایالات متحده این خبر را گزارش کرد. بر اساس گزارش این روزنامه، بالاترین رگولاتوری اینترنت در چین از اپل خواسته بود تا برنامه‌های تردز و واتس‌اپ را به دلیل نگرانی‌های امنیتی از دسترس کاربران آیفون در این کشور حذف کند.

در همین راستا، اپل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما موظف به پیروی از قوانین کشورهایی هستیم که در آن فعالیت می‌کنیم، حتی در صورت خلاف میل باطنی. اداره فضای سایبری چین دستور حذف این برنامه‌ها از ویترین فروشگاه چین را بر اساس نگرانی‌های امنیت ملی آن‌ها صادر کرده است.»

اپل همچنین هشدار داد که خطر فوری عدم انطباق با خواسته‌های قانونی در چین، احتمال بسته شدن اپ استور این شرکت در این کشور پرجمعیت را به دنبال خواهد داشت.

این اقدام اپل در حالی صورت گرفته که متا شرکت مادر فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام در سال‌های اخیر بارها با محدودیت‌های اینترنتی دولت چین روبرو شده است. پکن با هدف حفظ امنیت سایبری و ثبات داخلی، دسترسی به برخی پلتفرم‌ها و سرویس‌های آنلاین خارجی را محدود کرده است.

این حرکت اپل در راستای تامین خواسته‌های امنیتی چین، می‌تواند منجر به انتقادات جدید از سوی فعالان حقوق بشر و طرفداران آزادی اینترنت شود.

دیدگاهتان را بنویسید