اخبار تکنولوژی

واردات اپل واچ به ایالات متحده ممنوع می‌شود؟!

نویسنده : دانیال نوروزی۱۱ آبان ۱۴۰۲
0 دیدگاه

رویترز در گزارشات خود اعلام کرده که اپل واچ با ممنوعیت واردات مواجه است که می‌تواند مانع از ارسال این دستگاه به ایالات متحده شود.

در روز پنجشنبه، کمیسیون بازرگانی بین‌المللی ایالات متحده (ITC) اذعان کرد که این ساعت قوانین مربوط به شرکت فناوری پزشکی Masimo را نقض می‌کند. کمیسیون بازرگانی بین‌المللی ایالات متحده (ITC) تصمیم گرفت حکمی که در اوایل امسال صادر شده بود و در آن اپل را به نقض حقوق مالکیت Masimo متهم می‌کرد، اجرا کند.

این فناوری سطح اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کند و درصد اکسیژن موجود در خون کاربر را نشان می‌دهد. اغلب افراد سالم عددی بین ۹۶ درصد تا ۹۹ درصد را در اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون خواهند داشت.

سازمان ITC مشخص نکرده است که کدام مدل‌های اپل واچ تحت تاثیر این ممنوعیت قرار می‌گیرند. در شکایت اولیه Masimo در سال 2021 آمده بود که اپل واچ سری 6، اولین مدلی که دارای حسگر اکسیژن خون است، حق اختراع ثبت شده آن‌ها را نقض کرده است. در سپتامبر سال گذشته، اپل ساعت‌های سری 9 و واچ اولترا 2 را عرضه کرد. با اینکه در شکایت اولیه به ساخت اپل واچ در کشور چین اشاره شده بود، از آن زمان اپل برخی از تولیدات خود را به ویتنام منتقل کرده است.

علی‌رغم حکم ITC، دولت بایدن 60 روز فرصت دارد تا دستور را بررسی کند و تصمیم بگیرد که آیا آن را تصویب کند یا نه. در حالی که روسای جمهور آمریکا در گذشته، به طور معمول به ادامه ممنوعیت واردات رای می‌دادند. در سال 2013، رئیس‌جمهور باراک اوباما، ممنوعیت واردات محصولات اپل را وتو کرد که واردات مدل‌های AT&T iPhone 3GS، iPhone 4، iPad 3G، iPad 2 3G و iPad 3 را تحت تاثیر قرار می‌داد.

در آن زمان، تنها iPhone 4 و iPad 2 3G توسط اپل عرضه می‌شدند. در این شرایط، سامسونگ در یک پرونده دادگاه پیروز شده بود که می‌گفت اپل در تعدادی از پتنت‌های این تولیدکننده، تخلف کرده است.

پس از پایان دوره بازبینی 60 روزه، اپل می‌تواند به دادگاه استیناف ایالات متحده برای ارائه مدارک فدرال شکایت کند. یک سخنگوی اپل اظهار داشت:

«ماسیمو به طور اشتباه تلاش کرده است تا از طریق ITC یک محصول نجات دهنده را از میلیون‌ها مصرف‌کننده آمریکایی دور نگه دارد تا راه را برای معرفی ساعت خود که از اپل کپی شده است، باز کند. به هرحال، تصمیم امروز تاثیری فوری بر فروش ساعت هوشمند اپل ندارد؛ اما ما اعتقاد داریم که رای  باید برگردانده شود و تلاش‌های خود برای درخواست تجدید نظر ادامه می‌دهیم».

جو کیانی، مدیر عامل ماسیمو، اذعان کرد که این تصمیم «پیام قدرتمندی را ارسال می‌کند که حتی بزرگترین شرکت جهان فراتر از قانون نیست». اپل یک شکایت جداگانه علیه Masimo در دلاویر تنظیم کرد و اقدامات قانونی Masimo را “مانور باز کردن مسیر” برای معرفی و عرضه ساعت هوشمند خود خواند.

اپل واچ همچنین با ممنوعیت واردات در یک پرونده جداگانه که مربوط به AliveCor است، مواجه شده است. در ماه فوریه، ITC قصد داشت پس از تایید این حکم توسط رئیس جمهور، ورود اپل واچ را ممنوع کند. با این حال، تصمیم به تعلیق درآمد تا روند رسیدگی به پتنت‌های AliceCor انجام شود. این شرکت ادعا می‌کند که سنسور الکتروکاردیوگرام (ECG) در اپل واچ حق مالکیت اختراعات آن‌ها را نقض می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید