اخبار تکنولوژی

اینتل 5 میلیارد یورو برای ساخت تراشه نیاز دارد

اینتل 5 میلیارد یورو برای ساخت تراشه نیاز دارد
نویسنده : عضو تحریریه۲۲ اسفند ۱۴۰۱
0 دیدگاه

اینتل 5 میلیارد یورو دیگر یارانه برای ساخت کارخانه تراشه در آلمان می‌خواهد. طبق قانون چیپس، اتحادیه اروپا به دنبال پایان دادن به وابستگی خود به چین و تولید 20 درصد از تراشه‌های جهان تا سال 2030 است. ساخت یک کارخانه بزرگ تولید تراشه در ماگدبورگ، آلمان، یک رونق بزرگ اقتصادی برای این کشور محسوب می‌شود.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داده که اکنون، اینتل از دولت آلمان 4 تا 5 میلیارد یورو یارانه اضافی برای پیشبرد پروژه می‌خواهد. در مارس 2022، اینتل یک برنامه سرمایه‌گذاری اولیه بیش از 33 میلیارد یورو (به 80 میلیارد یورو در دهه آینده) برای تقویت این صنعت نیمه رسانا در اتحادیه اروپا را اعلام کرد. این شامل مگاسایت در آلمان، یک مرکز تحقیقاتی جدید تراشه در فرانسه، یک مرکز تولید بک‌اند در ایتالیا، و گسترش کارخانه تراشه‌های موجود آن در ایرلند، آزمایشگاه در لهستان، و مرکز ابر رایانه در اسپانیا بود.

بنا بر این گزارش ساخت کارخانه نیمه رسانا مورد انتظار در ماگدبورگ در پایان سال گذشته به دلیل موانع اقتصادی، در نتیجه قیمت بالای انرژی و تورم پس از جنگ روسیه با اوکراین به تعویق افتاد.

اینتل در ابتدا برآورد کرده بود که این پروژه 17 میلیارد یورو هزینه خواهد داشت و برای 6.8 میلیارد یورو یارانه دولتی به توافق رسیده بود. با این حال، اکنون این شرکت انتظار دارد 30 میلیارد یورو هزینه کند. بنابراین نیاز به کمک‌های دولتی بیشتر دارد.

اینتل در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «اختلال در اقتصاد جهانی منجر به افزایش هزینه‌ها، از مصالح ساختمانی گرفته تا انرژی شده است. ما از گفت‌وگوی سازنده با دولت فدرال برای رسیدگی به شکاف هزینه‌ای که با ساخت و ساز در مکان‌های دیگر وجود دارد و رقابتی کردن این پروژه در سطح جهانی قدردانی می‌کنیم.»

طبق گزارش بلومبرگ، اینتل احتمالا پروژه خود را در ایتالیا نیز به تعویق می‌اندازد و در حال حاضر با دولت ایتالیا در حال مذاکره است. نکته مثبت این است که به نظر می‌رسد مرکز تحقیقات در فرانسه و گسترش تأسیسات در ایرلند در مسیر درستی قرار دارند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اورسولا فون در لاین، سرمایه گذاری اینتل را به عنوان “اولین دستاورد بزرگ” تحت قانون جدید چیپ‌ها توصیف کرده است. او پس از اعلام غول فناوری اظهار داشت: «این کمک قابل توجهی به اکوسیستم تراشه‌های اروپایی است که در حال حاضر در حال ساخت آن هستیم.»

موقعیت ضعیف این قاره در بازار جهانی نیمه رساناها به ویژه در طول همه‌گیری کرونا مشهود بود و نشان داد که تراشه‌ها برای انتقال دیجیتال و طبق قوانین سبز اتحادیه اروپا و همچنین دستور کار ژئوپلیتیکی آن جدایی ناپذیر هستند. اما اگرچه موافقت و همراهی برای جذب تعدادی از سرمایه گذاران انجام شده است، به نظر می‌رسد که فعال سازی کامل پروژه آنها هم‌چنان یک چالش باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید