اخبار تکنولوژی

آیا آیفون ۱۵ در ایران رجیستر می‌شود؟

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۱۸ تیر ۱۴۰۲
0 دیدگاه

شركت اپل طبق روند معمول خود، در اواسط ماه سپتامبر سال جاری میلادی احتمالا از گوشی هوشمند جدید خود یعنی آیفون 15 رونمایی خواهد کرد. یکی از نگرانی های عمده مصرف کنندگان ایرانی اپل مربوط به وضعیت واردات و رجیستری این گوشی جدید است.

زیرا در سال گذشته میلادی، ممنوعیت واردات و رجیستری آیفون 14 در ایران باعث ایجاد یادگاری تلخی در ذهن مصرف کنندگان ایرانی شد.بنابراین آنها منتظرند ببینند آیا امسال آیفون جدید اجازه ورود به ایران را خواهد داشت یا خیر.

عوامل متعددی بر تعیین وضعیت رجیستری آیفون 15 در ایران تاثیر خواهند گذاشت از جمله سیاست های وارداتی و ارزی دولت که این روزها بسیار این موضوع را شاهد بوده‌ایم.

شباهت بالای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آیفون 15 با آیفون 14 می تواند منجر به محدودیت مشابه برای آیفون‌های سری 15 هم شود.

اگر آیفون 15 پرو مکس به عنوان کالای لوکس تشخیص داده شود، ارز برای واردات اون تخصیص داده نمی شود.

همچنین اگر قابلیت ارتباط ماهواره ای، منجر به تصمیم دولت برای عدم واردات آیفون 15 شود.

تعیین واردات 15 تحت تاثیر عوامل دیگری نیز می‌باشند که به طور قطعی پیش بینی نمی‌شوند و در مورد آن صحبتی نمی‌شود.

سیاست‌های اعمال شده برای آیفون 14، احتمالا برای 15 هم اعمال خواهد شد و باید منتظر عدم رجیستری آیفون‌های سری 15 باشیم.

با گذشت تقریبا یک سال از رونمایی گوشی‌های سری آیفون 14 شرکت اپل اما این محصولات هنوز مجوز ورود رسمی به بازار ایران را ندارند.هرچند برآورد می‌شود بیش از 400 هزار دستگاه از این گوشی‌ها وارد کشور شده است.

دلیل رسمی این تاخیر در عرضه رجیستر شده آیفون‌ 14 توسط مقامات مسئول اعلام نشده است و حتی سخنگوی انجمن واردکنندگان گفته است که امکان رجیستری این محصول وجود ندارد.

اما برخی منابع علت را وضعیت نامشخص استراتژی دولت نسبت به کالاهای آمریکایی دانسته و معتقدند تا مشخص شدن نهایی وضعیت برجام نمی‌توان اظهارنظر قطعی درباره عرضه آیفون 14 کرد.

دیدگاهتان را بنویسید