اخبار سینما

آخرین اخبار و حواشی کن 2023

آخرین اخبار و حواشی کن 2023
نویسنده : شبنم جعفرپیشه۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
0 دیدگاه

درحالی که افتتاحیه جشنواره کن 2023 از سه‌شنبه 16 می (26 اردیبهشت) آغاز می‌شود، صحبت‌ها سمت حواشی حول محور این جشنواره و فیلمسازان مهمی است که در آن حضور دارند.

این 76امین دوره از جشنواره کن است که در جنوب فرانسه برگزار می‌شود. پوستر این جشنواره با عکسی از چهره «کاترین دنوو» بازیگر فرانسوی و به عبارتی نماد سینمای فرانسه است. در این پوستر از تصویری از این بازیگر در فیلم «تپش قلب» به کارگردانی «آلن کاوالیه» قرار دارد.

کاترین دنوو در طول دوره بازیگری با کارگردان‌هایی چون لوئیس بونوئل، فرانسوا تروفو و رومن پولانسکی همکاری کرده است.

جشنواره کن 2023 شاهد ستاره‌های بزرگی چون «جانی دپ»، «مارتین اسکورسیزی»، «لئوناردو دیکاپریو»، «رابرت دنیرو»، «کن لوچ» و دیگر سینماگران به‌نام جهان است.

«مارتین اسکورسیزی» که با فیلم «قاتلان ماه کامل» بعد از 38 سال به جشنواره کن بازمی‌گردد، رقابتی عجیب برای دو جشنواره کن و ونیز ایجاد کرد و در نهایت جشنواره کن پیروز این میدان شد و فیلم اسکورسیزی برای اولین بار در این جشنواره به نمایش در می‌آید.

«قاتلان ماه کامل» فیلمی است در دوران 1920 بر اساس کتابی نوشته «دیوید گرن» که «لئوناردو دیکاپریو»، «رابرت دنیرو» و «لیلی گلداستون» در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم بعد از اکران در جشنواره فیلم کن، یک اکران سراسری در 20 اکتبر خواهد داشت و سپس به صورت جهانی در Apple» TV+» منتشر خواهد شد.

با وجود تمام انتظارات برای فیلم «قاتلان ماه کامل»، افتتاحیه جشنواره کن با فیلم «ژان دو باری» ساخته «مایون» کارگردان فرانسوی خواهد بود.

«جانی دپ» از بازیگران این فیلم است و نمایش «ژان دو باری» در جشنواره کن، اولین حضور پررنگ وی بعد از حواشی طلاق او است.

در این فیلم «جانی دپ» نقش لوئی پانزدهم را بازی می‌کند و «مایون»، «بنجامین لاورنه»، «ملویل پوپو»، «پیر ریچارد»، «پاسکال گرگوری» و «ایندیا هیر» از دیگر یازیگران آن هستند. این فیلم حول محور روابط لوئی پانزدهم و معشوغه‌اش ژآن دو باری است.

جانی دپ پیش از شروع فیلمبرداری به سختی فرانسوی صحبت می‌کرد و اکنون تمام طرفداران وی در انتظار بدون لهجه صحبت کردن او بعد از انتشار فیلم هستند.

ایران نیز با فیلم بلند «آیه‌های زمینی» در این جشنواره حضور دارد. این فیلم به کارگردانی «علی عسگری» و «علیرضا خاتمی» است که در روزهای 2، 3 و 4 خرداد در جشنواره کن به نمایش گذاشته می‌شود.

«مجید صالحی»، «گوهر خیراندیش»، «فرزین محدث»، «صدف عسگری»، «حسین سلیمانی»، «فائزه راد»، «بهرام ارک»، «سروین ضابطیان»، «ارغوان شعبانی» و «اردشیر کاظمی» در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. لازم به ذکر است که پیش از این علیرضا خاتمی با فیلم «آیه‌های فراموشی»، جایزه بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم ونیز دریافت کرده است.

فیلم «آیه‌های زمینی» قرار از از بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن نمایش داده شود و تنها نماینده ایران در این جشنواره است.

«روبن اوستلوند»، ریاست هیئت داوران بخش مسابقه کن را برعهده دارد و در کنار او «جولیا دوکورنو»، «دنیس منوچه»، «مریم توازنی»، «بری لارسون»، «عتیق رحیمی» و «دامین شیفرون» از دیگر داوران این جشنواره هستند.

این جشنواره در حالی آماده برگزاری می‌شود که عده‌ای از مردم معترض فرانسوی تصمیم به برگزاری اعتراضاتشان درست زمان شروع افتتاحیه این جشنواره دارند.

این اعتراضات که بعد از تصویب قانون افزایش سن بازنشستگی آغاز شد، ممکن است دامن گیر جشنواره کن 2023 شود و برخی تحدیدها شامل قطع کردن برق کاخ جشنواره توسط اتحادیه کارگران فرانسه است.

لازم به ذکر است که شهر کن تمامی اعتراضات در طول برگزاری این جشنواره را ممنوع اعلام کرده و این درحالی است که اتحادیه کارگری فرانسه در حال تدارک اعتراضی بزرگ در 21 می است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید