اخبار تکنولوژی

موزیلا می‌گوید قوانین جدید مرورگر اپل برای فایرفاکس «به بدترین شکل ممکن» آزاردهنده‌اند

نویسنده : دانیال نوروزی۰۷ بهمن ۱۴۰۲
0 دیدگاه

سخنگوی موزیلا پس از تغییرات جدید اپل در اتحادیه اروپا، ادعا کرده که قوانین مرورگر اپل برای فایرفاکس آزاردهنده و بسیار بد شده است.

تغییرات جدید اپل در اتحادیه اروپا به مرورگرهایی مانند فایرفاکس اجازه می‌دهد تا موتورهای جستجوی خود را در iOS استفاده کنند. اگرچه این ممکن است یک تغییر خوشایند به نظر برسد، اما دامیانو دِمونته، سخنگوی موزیلا، به The Verge می‌گوید که از نحوه‌ی اجرای این تغییرات «شدیدا ناامید» شده‌اند.

او می‌گوید: «ما هنوز جزئیات فنی را بررسی می‌کنیم، اما از طرح پیشنهادی اپل برای محدود کردن کیت موتور مرورگرِ جدید به برنامه‌های مخصوص اتحادیه اروپا بسیار ناامید هستیم. این کار باعث می‌شود مرورگرهای مستقل مانند فایرفاکس مجبور شوند دو نسخه مجزا از مرورگر را بسازند و نگهداری کنند – بارِ اضافی که خود اپل مجبور به تحمل آن نخواهد بود.»

در iOS 17.4، اپل دیگر مرورگرها را در اتحادیه اروپا مجبور نخواهد کرد از WebKit، موتور اصلی پشت Safari، استفاده کنند. این تغییر درها را به روی موتورهای محبوب دیگری مانند Blink (مورد استفاده در Google Chrome و Microsoft Edge) و همچنین Gecko (مورد استفاده در فایرفاکس) باز می‌کند. همچنین به این معنی است که مرورگرهای شخص ثالث می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی که با WebKit همراه است، در iOS کاملا کاربردی شوند.

با وجود این، موزیلا استدلال می‌کند که اعمال این تغییرات فقط در اتحادیه اروپا، مدیریت نسخه‌های مختلف را برای مرورگرها دشوارتر می‌کند. دِمونته اضافه می‌کند: «پیشنهادات اپل با ایجاد هرچه بیشترِ سختی برای ارائه جایگزین‌های رقابتی برای سافاری، شکست می‌خورد تا به مصرف‌کنندگان انتخاب‌های عملی ارائه دهد. این یک نمونه دیگر از ایجاد موانعی توسط اپل برای جلوگیری از رقابت واقعی مرورگرها در iOS است.»

موزیلا تنها توسعه‌دهنده‌ای نیست که از قوانین جدید اپل انتقاد می‌کند. این قوانین همچنین به برنامه‌های استریم بازی، فروشگاه‌های برنامه‌های جایگزین و بارگذاری جانبی گسترش یافته‌اند. تیم سвини، مدیرعامل Epic، شرایط جدید را «نمایش وحشت» خوانده است، در حالی که Spotify می‌گوید این تغییرات یک «مسخره» هستند. دستورالعمل‌های اپل هنوز در انتظار تأیید کمیسیون اتحادیه اروپا است.

دیدگاهتان را بنویسید