اخبار تکنولوژی

رکوردشکنی بالگرد ناسا بر فراز مریخ

رکوردشکنی بالگرد ناسا بر فراز مریخ
نویسنده : عضو تحریریه۱۷ فروردین ۱۴۰۲
0 دیدگاه

بالگرد مریخی ناسا (Ingenuity) در دومین سال پرواز خود توانست باز هم رکورد تازه‌ای را ثبت کند. این بالگرد نزدیک به دوسال است که ماموریت تعریف شده‌اش را شروع کرده و از آنچه برنامه‌ریزی شده بود نیز فراتر عمل کرده است.

Ingenuity در چهل و نهمین ماموریت خود به بالاترین ارتفاع و بیشترین سرعت در مریخ رسید و در آخرین پرواز، دو رکورد جدید را ثبت کرده است.

این بالگرد در روز یکشنبه 2 آوریل، به مریخ رفت و با سرعت 6.5 متر در ثانیه (15 مایل در ساعت) حرکت کرد و توانست رکورد قبلی 6 متر در ثانیه (13 مایل در ساعت) را که در ماه فوریه ثبت شده بود را بشکند. رکورد ارتفاع پرواز این بالگرد پیش از این46 فوتی (14 متری) بود که در پرواز اخیر به 52.5 فوتی (16 متری) رسید.

Ingenuity 4 پوندی و 19 اینچی است که اکنون 49 پرواز را در سیاره سرخ انجام داده است و تصمیم ناسا ابتدا بر این بود که این بالگرد کوچک چهار پوندی را پنج بار به پرواز در آورد. ناسا این بالگرد را طراحی کرد تا نشان دهد که پرواز کنترل شده در مریخ امکان پذیر است و نشان دهد که ماموریت‌های آینده می‌توانند از هواپیما‌های پهپاد مانند برای اکتشاف منظومه شمسی استفاده کنند.

اما پس از موفقیت‌های چشم‌گیر این پهباد در آوریل 2021، ناسا گستره کاری خود را افزایش داد و Ingenuity را به پروازهای طولانی‌تر، بلندتر و سریع‌تر بر فراز مریخ فرستاد تا پروژه خود را گسترش دهد. پروازهای این هواپیما همگی مستقل هستند و توسط سیستم‌های هدایت، ناوبری و کنترل درون هواپیما که الگوریتم‌های ایجاد شده توسط تیم JPL را اجرا می‌کنند، هدایت می‌شوند.

Ingenuity فراتر از انتظار عمل کرد و JPL  شروع به استفاده از دوربین رو به پایین خود برای جمع‌آوری داده‌ها کرد تا به تیم Perseverance کمک کند که امن‌ترین و کارآمدترین مسیرها را پیدا کنند، زیرا مریخ‌نورد در مسیر خود در اطراف دهانه جیزرو (Jezero) در مریخ به جستجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی است.

ماموریت اما بدون دردسر نبود و مهندسان JPL مجبور شدند چندین مشکل فنی را که در چند سال گذشته بر این بالگرد تاثیر گذاشته بود را حل کنند. ناسا اعلام کرده که نبوغ در مجموع ۸۶.۷ دقیقه پرواز کرده و ۶.۹۷۴ مایل (۱۱.۲۲۴ کیلومتر) را پیموده است.

دیدگاهتان را بنویسید