اخبار تکنولوژی

روز Pi چیست؟ چرا 14 مارس به روز Pi معروف است؟

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۲۲ اسفند ۱۴۰۱
0 دیدگاه

14 مارس، روز پی، جشن سالانه علامت ریاضی پی است 14 مارس که در سال 1988 توسط فیزیکدان معروف لری شاو تأسیس شد، به این دلیل انتخاب شد که تاریخ عددی (3.14) نشان دهنده سه رقم اول پی است، و همچنین زادروز آلبرت انیشتین بزرگ است .

اولین جشن روز پی در اکسپلوراتوریوم (محل کار شاو)، یک موزه علمی تعاملی مستقر در سانفرانسیسکو، برگزار شد و با یک رژه دایره ای شکل و خوردن پای میوه را به نمایش درآمد. با این حال، تا سال 2009، زمانی که مجلس نمایندگان ایالات متحده قانون جدیدی را تصویب کرد و 9 مارس به عنوان تعطیلی رسمی و ملی اعلام شد.

چرا این همه هیاهو در مورد  pi وجود دارد؟ ارشمیدس، ریاضی‌دان یونان باستان، اولین کسی است که مقدار تخمینی پی را به دقت محاسبه کرده است. از آنجایی که عددی غیرمنطقی و ماورایی است، تا بی نهایت ادامه می‌یابد!  عدد به ظاهر بی پایان برای حل مسئله باید مخفف شود و سه رقم اول (3.14) یا کسری 22/7 معمولاً به عنوان تخمین دقیق پذیرفته می شوند.

در ریاضیات، این عدد نامتناهی به دلیل چیزی که در رابطه با یک دایره نشان می‌دهد بسیار مهم است  این نسبت ثابت محیط یک دایره به قطر آن است. Pi همچنین برای مهندسی ضروری است و ساخت و ساز مدرن را ممکن می کند.

از اواسط قرن 18، پی نیز با حرف یونانی π نشان داده شده است. در واقع، خود کلمه “پی” از حرف اول کلمه یونانی perimetros به معنای دور گرفته شده است.

در سال 2015، افراد متعصب روز Pi رفتار خاصی داشتند. جشن ها در 14/3/15 ساعت 9:26:53 صبح برگزار شد، تاریخ و زمان عددی با هم نشان دهنده 10 رقم اول پی، 3.141592653 است. تا به امروز، Pi با بیش از 1 تریلیون رقم اعشار محاسبه شده است و ریاضیدانان قصد ندارند در این قسمت متوقف شوند و همچنان به محاسبات خود ادامه می‌دهند.

ریاضیدانان، دانشمندان و معلمان امیدوارند که این تعطیلات به افزایش علاقه به ریاضیات و علوم در سراسر کشور، از طریق آموزش، نمایشگاه های موزه، مسابقات کیک پای خوری و موارد دیگر کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید