اخبار تکنولوژی

کوالکام اسنپدراگون ایکس پلاس: قدرتمند و ارزان‌تر از اپل M3

نویسنده : دانیال نوروزی۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

کمپانی کوالکام امروز از چیپ‌ست اسنپدراگون ایکس پلاس به همراه تمام مدل‌های اسنپدراگون ایکس الایت رونمایی کرد.

اسنپدراگون ایکس پلاس علاوه بر ۱۰ هسته‌ی اوریون، از همان پردازشگر عصبی هگزاگون ۴۵ ترافلاپسی (TOPS) مدل ایکس الایت بهره می‌برد.

به گفته‌ی مدیر ارشد و مدیرکل بخش محاسبات و بازی‌های کوالکام، آقای کدار کونداپ، «پلتفرم‌های سری اسنپدراگون ایکس تجربه‌ای پیشرو ارائه می‌دهند و موقعیت لازم برای متحول کردن صنعت کامپیوتر را دارند. اسنپدراگون ایکس پلاس، کامپیوترهای با هوش مصنوعی فوق‌العاده را تامین نیرو می‌کند تا با ظهور تجربیات جدید هوش مصنوعی در این دوره‌ی توسعه و استقرار سریع، کاربران بیشتری به برتری برسند. ما با ارائه عملکرد پردازنده‌ی مرکزی پیشرو، قابلیت‌های هوش مصنوعی و بهره‌وری انرژی، بار دیگر مرزهای امکان‌پذیر بودن را در حوزه‌ی رایانه‌های همراه جابجا می‌کنیم.»

خبر اصلی این رویداد، معرفی یک مدل جدید از اسنپدراگون ایکس نیست، چرا که از ژانویه درباره‌ی آن گزارش می‌دادم. نکته‌ی واقعاً جالب این است که اسنپدراگون ایکس پلاس به گونه‌ای طراحی شده که در همان سخت‌افزاری که اسنپدراگون ایکس الایت جا می‌گیرد، قرار بگیرد.

به‌صورت سنتی، لپ‌تاپ‌های مبتنی بر آرم به شما اجازه‌ی انتخاب تراشه را نمی‌دهند؛ البته این موضوع تا حدودی به دلیل کمبود گزینه‌های کوالکام بوده است. اما حالا شما می‌توانید بین ایکس پلاس و ایکس الایت، به همان شکلی که بین یک Core i5 و Core i7 انتخاب می‌کنید، تصمیم بگیرید.

همانطور که می‌دانیم، سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ‌تاپ ۶ قرار است به‌طور انحصاری از پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس استفاده کنند؛ بنابراین این موضوع می‌تواند زمینه‌ای برای شایعات اخیر باشد. هر دو محصول، گزینه‌های اسنپدراگون ایکس پلاس و ایکس الایت را ارائه خواهند داد. پس درست مانند گذشته، قادر خواهید بود بین سطوح مختلف این محصول انتخاب کنید.

در حال حاضر، مجموعا سه مدل اسنپدراگون ایکس الایت و یک مدل اسنپدراگون ایکس پلاس وجود دارد. رده‌بالاترین مدل ایکس الایت، یعنی X1E-84-100، از تمام امکانات و ویژگی‌های محصولی که در اکتبر معرفی شد، بهره می‌برد. این مدل دارای ۱۲ هسته‌ی اوریون با سرعت کلاک تا ۳.۸ گیگاهرتز و دو هسته است که می‌توانند تا ۴.۲ گیگاهرتز تقویت شوند.

مدل رده‌ی دوم، X1E-80-100، کمی سرعت کلاک پایین‌تری دارد، در حالی که مدل رده‌ی سوم اصلاً از هسته‌های تقویت‌شده بهره نمی‌برد. اسنپدراگون ایکس پلاس اساسا یک اسنپدراگون ایکس الایت X1E-78-100 است، اما با ۱۰ هسته به جای ۱۲ هسته.

در حالی که دستگاه‌هایی را با گزینه‌های بین ایکس الایت و ایکس پلاس مشاهده خواهید کرد، احتمالاً دستگاه‌های زیادی را با گزینه‌های مختلف بین مدل‌های اسنپدراگون ایکس الایت نخواهید دید. به احتمال زیاد، این موضوع به قیمت هدف و توان حرارتی محصول بستگی خواهد داشت.

کوالکام یک بار دیگر ادعای عملکرد چند-رشته‌ای بهتر از اپل M3 را مطرح می‌کند، هرچند در عملکرد تک‌هسته‌ای برنده نخواهد شد. این شرکت برای بنچمارک گیک‌بنچ ۶، به امتیاز ۱۲۱۵۴ برای M3، ۱۳۳۵۰ برای اسنپدراگون ایکس پلاس و ۱۵۶۱۰ برای اسنپدراگون ایکس الایت اشاره کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید