اخبار تکنولوژی

غیرفعال شدن برنامه‌های تحت وب اپل در اروپا تایید شد

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۲۹ بهمن ۱۴۰۲
0 دیدگاه

اپل با عرضه بروزرسانی جدید iOS 17.4، عملکرد برنامه‌های تحت وب را در کشورهای اتحادیه اروپا غیرفعال کرده است.

قبلا گمانه‌زنی می‌شد این تغییر موقت یا باگ باشد اما اپل اعلام کرد به‌طور عمدی برنامه‌های وب را حذف کرده است. اپل توضیح داده است که برنامه‌های وب بر پایه وب‌کیت ساخته شده‌اند که ممکن است منجر به مشکلات امنیتی شوند. معماری فعلی دسترسی غیر مجاز برنامه‌های مخرب به داده‌های دیگر و دوربین، میکروفون و موقعیت را فراهم می‌کند.

اپل برای رفع این مشکل باید معماری جدیدی را طراحی کند که به دلایل حریم خصوصی و قوانین نیازمند زمان بیشتری است.

اپل دلیل غیرفعال کردن برنامه‌های وب صفحه اصلی در اروپا را تشریح می‌کند:

سیستم عامل iOS به طور سنتی بر اساس وب‌کیت طراحی شده و برنامه‌های وب را پشتیبانی می‌کند. اما این ادغام منجر به مشکل امنیتی می‌شود، به طوری که برنامه‌های مخرب می‌توانند داده‌های دیگران را بخوانند و بدون اجازه به دوربین، میکروفون دسترسی پیدا کنند. رفع این مشکل نیازمند طراحی معماری جدیدی است که هنوز در iOS وجود ندارد. همچنین با توجه به دیگر الزامات قانونی و پذیرش کم توسط کاربران، ایجاد چنین معماری عملی نیست.

اپل اعلام کرد که کاربران آیفون در اتحادیه اروپا همچنان از طریق نشانک‌ها و وب‌سایت‌ها می‌توانند به وب اپ‌ها دسترسی داشته باشند.

اما ویژگی برنامه‌های وب در صفحه اصلی برای آن‌ها غیرفعال شده است. بنابراین برنامه‌های وب مجبور هستند در سافاری باز شوند و امکان ذخیره‌سازی طولانی‌مدت و اعلان ندارند. این تغییرات نتیجه تطبیق با الزامات قانون DMA است که تنها بر تعداد کمی از کاربران تأثیر می‌گذارد.

اپل از تبعاتی که این تغییر برای توسعه‌دهندگان و کاربران به همراه دارد، ابراز نارضایتی کرد.

نظر شما در مورد این اتفاق چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید