اخبار تکنولوژی

انحصار iMessage باعث حفظ تسلط اپل در بازار موبایل می‌شود!

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

سناتور الیزابت وارن در یک ویدیوی منتشر شده در شبکه اجتماعی ایکس (سابق توییتر)، انتقادات تندی را متوجه اپل و سیاست‌های انحصارطلبانه این شرکت در زمینه پیام‌رسانی کرده است. وارن در این ویدیو مدعی شده است که پیام‌های سبز (پیام‌های غیر iMessage که از طریق MMS یا SMS ارسال می‌شوند) «روابط افراد را از بین می‌برند» و آن‌ها را یکی از «تاکتیک‌های پلید» اپل برای حفظ انحصار خود در بازار موبایل توصیف کرده است.

این سناتور آمریکایی در متن پست خود در ایکس نوشته است: «زمان آن رسیده که انحصار اپل بر بازار موبایل را از بین ببریم.» او در ادامه توضیح داده است که کاربران غیرآیفونی در سراسر جهان از امکانات پیام‌های گروهی محروم هستند و در چت‌های مربوط به فعالیت‌های مختلف مانند تیم‌های ورزشی، جشن‌های تولد و برنامه‌های تعطیلات شرکت داده نمی‌شوند.

سناتور وارن با ضبط این پیام ویدیویی، حمایت خود را از شکایت ضدانحصار وزارت دادگستری ایالات متحده علیه اپل نشان داده است؛ هرچند که برخی، استدلال وی در مورد پیام‌های سبز را عجیب ارزیابی کرده‌اند.

در ادامه ویدیوی منتشر شده در شبکه اجتماعی ایکس، سناتور الیزابت وارن به نمونه دیگری از تاکتیک‌های اپل برای حفظ انحصار در بازار موبایل اشاره کرد. او به اپلیکیشن Beeper Mini که امکان دسترسی کاربران اندروید به سرویس iMessage اپل را فراهم می‌کرد، استناد کرد و گفت این اپلیکیشن پس از چندین بار مسدود شدن توسط اپل، در نهایت از گوگل پلی حذف شد.

سناتور وارن این اقدام اپل را یکی از «تاکتیک‌های پلید» برای حفظ «انحصار مطلق» این شرکت بر بازار موبایل خواند. او متهم کرد که اپل از موقعیت انحصاری خود برای محصور کردن آمریکایی‌ها در سرویس‌هایش و کسب میلیاردها دلار سود استفاده می‌کند.

وارن همچنین به دریافت سهم اپل از هر پرداخت در اپ استور اشاره کرد و گفت این شرکت از مسدود کردن برنامه‌های جدید که به کاربران اندروید امکان دریافت پیام‌های آبی یا همان iMessage را می‌دهد، ابایی ندارد.

در پایان این ویدیو، الیزابت وارن به شکایت اخیر وزارت دادگستری آمریکا علیه اپل به دلیل «رفتارهای جدایی‌افکنانه گسترده» این شرکت اشاره کرد و از آن استقبال نمود. او با تاکید بر اینکه «اکنون زمان ازبین بردن انحصار اپل فرارسیده است»، بار دیگر از حمایت خود از اقدامات علیه سیاست‌های انحصارطلبانه این غول فناوری خبر داد.

اظهارات تند سناتور وارن در حالی مطرح شده که اپل طی سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های انحصاری خود در حوزه نرم‌افزار و خدمات تحت فشارهای زیادی از سوی نهادهای قانونگذار و شرکت‌های رقیب قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید