اخبار تکنولوژی

ماجرای دکمه‌های آیفون 15 به کجا رسید؟

ماجرای دکمه‌های آیفون 15 به کجا رسید؟
نویسنده : عضو تحریریه۲۷ فروردین ۱۴۰۲
0 دیدگاه

بالاخره مشخص شده که اپل با دکمه‌های گوشی چه خواهد کرد. چندین و چند بار اخباری درباره این که اپل دکمه آیفون 15 را تغییر خواهد داد منتشر شد و حالا مشخص شده که می‌خواهد دست به چه کاری بزند.

اخبار جدید را افشاگری به نام «Unknown21» منتشر کرده و از آن جا که می‌توان براساس پیشینه این افشاگر به او اعتماد کرد باید گفت که اپل تصمیم گرفته است که بروزرسانی طراحی لحظه آخری آیفون 15 پرو و 155 پرو مکس را انجام دهد و این دو دستگاه دیگر از دکمه یکپارچه صدا که در چند هفته اخیر شایعه شده بود، استفاده نخواهند کرد. بلکه مدل‌های آیفون 15 پرو دارای طراحی دو دکمه‌ای برای ماژول صدا خواهند بود که شبیه طراحی دو دکمه‌ای در مدل‌های آيفون 15 پرو است.

اخبار تکمیلی درباره آیفون 15 می‌گوید که اپل قصد دارد دو دکمه را به جای دکمه ولوم یک پارچه باز هم به عرصه برگرداند و  تغییر در سوییچ بی‌صدا کردن نیز رخ خواهد داد.

تا این جای کار مشخص است که اپل از یک دکمه فیزیکی استفاده خواهد کرد. این دکمه که به عنوان دکمه زنگ یا دکمه اکشن شناخته می‌شود، می‌تواند یک دکمه قابل تنظیم باشد که عملکرد آن شبیه به دکمه اکشن اپل واچ اولترا است.

آخرین اخباری منتشر شده از اپل عنوان می‌کرد که این شرکت روی یک دکمه تنظیم صدای یکپارچه و غیر فیزیکی کار می‌کرد و کارکردی لمسی داشت، اما «مینگ چی کو» یکی از تحلیلگران معتبر اپل اعلام کرد که این تغییر به دلیل مشکلات فنی حل نشده و این شرکت طراحی دکمه غیرمکانیکی را کنار گذاشته است.

بر اساس آن چه «مینگ چی کو» گفته بود اپل باز هم به طراحی دکمه‌های فیزیکی سنتی برگشته است، اما مشخص نیست که آیا این شرکت می‌خواهد دکمه یکپارچه فیزیکی را در آیفون 15 پرو به کار ببرد، یا قصد دارد از طراحی دو تکه دکمه در این سری از گوشی‌های رده بالای خود استفاده کند. البته لازم به ذکر است که براساس منابع «Unknown21» اپل تصمیم گرفته به طراحی دو دکمه بازگردد و طراحی یکپارچه دکمه را تا آیفون 16 پرو کنار بگذارد.

گمانه تغییر دکمه‌ها به حدی جدی شده بود که «MacRumors» تصاویر شبیه‌سازی شده را منتشر کرد تا نشان دهد مدل‌های آیفون 15 پرو با طراحی یکپارچه دکمه صدا چه شکلی خواهند شد! البته این اتفاق دیگر بی‌اهمیت است و اپل این هدف را از دستور کار خود خارج کرده.

گفته شده دستگاه‌ها در مرحله تست اعتبارسنجی مهندسی هستند و به تولید نهایی نرسیده‌اند. قطعا اپل از دکمه‌های مکانیکی استاندارد برای مدل‌های آیفون 15 و 15۵ پرو استفاده خواهد کرد و دکمه بی‌صدا کردن که در رندرها هم موجود است، به همان شکل گذشته عرضه خواهد شد.

باید منتظر تغییرات در آیفون 16 بود چرا که اپل تعدادی از مدل‌های آیفون ۱۵ پرو را ساخته است که دارای دکمه‌های یکپارچه لمسی تنظیم صدا هستند و حالا ظاهرا به صورت داخلی در حال آزمایش روی آن‌ها است.

در گذشته ساخت صفحه شارژ بی‌سیم اپل یا همان ایرپاور (AirPower)، زمانی که اپل نتوانست آن را آن طور که در نظر گرفته بود به کار ببرد، متوقف شد. یک بار دیگر هم از سمت اپل اتفاق عجیبی در سال 2011 افتاد، در آن زمان شایعات بسیاری منتشر شده بود که طراحی قطره‌ای برای آیفون 5 منتشر شده است. در نهایت مشخص شد آن تغییرات اعمال نشده و به مرحله نهایی نزدیک هم نشده است. در مورد نسل سوم آی‌پاد تاچ نیز موضوعی هم رویه تکرار شد و اپل در مراحل طراحی یک دوربین را به آی‌پاد اضافه کرد ولی در نسخه نهایی که وارد بازار شد دوربین وجود نداشت.

حالا درست است که این تغییرات رخ نداده اما اپل باز هم قرار است کاربران خود را شگفت‌زده کند. ویژگی‌هایی هم چون قاب تیتانیومی، تراشه سریع‌تر و جدید A17 Bionic، فن‌آوری لنز پریسکوپ، حاشیه‌های نمایشگر نازکتر که گفته شده باریکترین حاشیه صفحه نمایش در میان کل گوشی‌ها باشد و پورت USB-C به جای پورت سنتی لایتنینگ که قانون پورت واحد اتحادیه اروپا اپل را وادار به استفاده از آن کرده است، از مواردی هستند که با توجه به گزارش‌ها احتمالا رخ خواهند داد و باز هم اپل را یکی از قدرتمندان حوزه خود نگه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید