اخبار سینما

داستان فیلم اوپنهایمر Oppenheimer + نقد و بررسی

داستان فیلم اوپنهایمر
نویسنده : ساناز محمدی۰۵ دی ۱۴۰۲
0 دیدگاه

اوپنهایمرOppenheimer اثر کریستوفر نولان، پرفروش ترین فیلم در مورد جنگ جهانی دوم و سومین فیلم پرفروش سال 2023 می باشد که حالت زندگینامه ای دارد، هرچند کارگردان اوپنهایمر با این نظریه چندان موافق نیست. پیش از انتشار جهانی این فیلم، بحث های متعددی پیرامون آن وجود داشت و از 18 آبان 1402 نسخه باکیفیت فیلم اوپنهایمر در دسترس عموم قرار دارد. در این مقاله از مگ تک ضمن توضیح کوتاه در مورد داستان فیلم اوپنهایمر، به نقد آن پرداخته ایم.

خلاصه داستان اوپنهایمر

داستان فیلم اوپنهایمر در مورد زندگی جولیوس رابرت اوپنهایمر (فیزیکدان معروف آمریکایی) و انتخاب او برای رهبری تحقیقات در مورد دستیابی به بمب اتم می باشد.

گفته می شود داستان این فیلم برگرفته از کتاب پرومته آمریکایی می باشد و روند تولید بمب های اتم استفاده شده در هیروشیما و ناکازاکی را شرح می دهد.

اوپنهایمر از سوی لسلی گرووز (یکی از مقامات آمریکایی) دعوت به همکاری برای شرکت در پروژه منهتن می شود.

منتهن پروژه ای مربوط به ساخت بمب اتم بود که در زمان جنگ جهانی دوم از آن استفاده شد و اوپنهایمر سرپرست آزمایشگاه لوس آلاموس و طراح اصلی این بمب ها بود تا جایی که به او لقب پدر بمب اتم را دادند.

با وجود اقدامات شدید امنیتی در این آزمایشگاه، وجود جاسوس در بین دانشمندان باعث افشای اطلاعات سری شد و شوروی ها موفق به تولید بمب اتم شدند.

پروژه منهتن منحل شد و جنگ سرد شدت گرفت و در این زمان اوپنهایمر به عنوان عضوی برجسته از کمیسیون انرژی اتمی ایالات متحده، برای جلوگیری از افزایش سلاح های اتمی تلاش زیادی کرد تا جایی که تهمت کمونیست بودن به او زده شد.

فیلم اوپنهایمر نولان 2 هفته قبل از سالروز انداختن بمب اتم روی هیروشیما در سینماهای آمریکا به اکران در آمد.

مدت زمان فیلم اوپنهایمر 3 ساعت است و تماشای آن برای سنین زیر 18 سال پیشنهاد نمی شود.

اوپنهایمر با بازی کیلین مورفی، شخصیتی پیچیده و متضاد دارد. او یهودی است و تا حدود زیادی تحت تاثیر نازی ها قرار دارد. باید گفت گرچه او به ساخت بمب اتم کمک کرد اما در پایان گرفتن جنگ جهانی دوم نیز تاثیرگذار بود.

این فیلم داستان اوپنهایمر و بمب اتم می باشد و پر است از جزئیات و نکته که پیرامون موضوعاتی چون ماهیت جنگ، جنبه تاریک فناوری و مسئولیت دانشمندان در قبال جامعه می چرخد.

تماشای فیلم اوپنهایمر عواقب پرتاب بمب اتمی و تاثیر مخرب آن بر زندگی بشر را به تصویر کشیده و بعد از اولین انفجار هسته ای در سال 1945، اوپنهایمر با خود گفت: (اکنون من به مرگ تبدیل شده‌ ام؛ نابودگر جهان‌ ها) که به عنوان جمله معروف اوپنهایمر شناخته می شود.

قرار گیری اوپنهایمر و انیشتین کنار هم در بخشی از فیلم، وجود ارتباط دوستانه بین این دو فیزیکدان را به تصویر کشیده اما واقعیت این است که این دو با وجود اختلاف نظر، احترام زیادی برای یکدیگر قائل بوده اند و اوپنهایمر در تناقض های فکری که داشته همواره به دنبال راهنمایی و توصیه ای از انیشتین بوده است.

مرگ اوپنهایمردر سن 62 سالگی و بر اثر سرطان ریه رخ داد.

داستان اوپنهایمر چیست

نقد فیلم اوپنهایمر

نولان در فیلم هایش علاقه چندانی به استفاده از جلوه های ویژه ندارد و از نکات تحسین برانگیز در ساخت فیلم اوپنهایمر ایجاد انفجار واقعی برای صحنه انفجار هسته ای جنگ جهانی دوم است.

موسیقی در فیلم های نولان نقش مهمی دارد و در اوپنهایمر نیز این مولفه مورد توجه قرار گرفته است.

آهنگساز فیلم اوپنهایمر لودویگ گورانسون است و برای ساخت موسیقی فیلم اوپنهایمر از اتم در حال شکافتن الهام گرفته اند.

نکته دیگری که در فیلم های نولان به چشم می خورد و در اوپنهایمر نیز تکرار شده، نامفهوم بودن برخی دیالوگ هاست که به عقیده کارگردان کاملا تعمدی است و اصالت بیشتری به داستان می دهد.

با وجود اینکه اوپنهایمر یکی از 10 فیلم برتر سال 2023 بود که تحسین منتقدان زیادی را به خود اختصاص داد و نامزد 8 جایزه گلدن گلوب شد اما نقدهایی را نیز به همراه داشت که دیالوگ نویسی خشک، یکنواخت شدن ریتم فیلم و همچنین نپرداختن به زندگی شخصی رابرت اوپنهایمر از جمله آنهاست.

بازیگران فیلم اوپنهایمر

دیدگاهتان را بنویسید