اخبار تکنولوژی

درآمد دولت ترکیه از فروش آیفون بیشتر از اپل است!

قیمت آیفون در ترکیه بالاتر از دیگر نقاط جهان
نویسنده : امیرعطا خوش باطن۱۹ خرداد ۱۴۰۲
0 دیدگاه

برای مردم ایران، خرید گوشی‌های آیفون با قیمت بسیار بالاتر نسبت به برچسب دلاری، به امری طبیعی تبدیل شده است. اما کشور ترکیه در این موضوع روی دست ایرانی‌ها بلند شده است و آیفون‌های اپل را با یک اختلاف قیمت ترسناک نسبت به برچسب دلاری‌ای که این محصول دارد، به فروش می‌رساند.

اقتصاد ترکیه در این روزها اوضاع مناسبی را سپری نمی‌کند و ارزش پول ملی این کشور روز به روز در حال کاهش است و این موضوع به این معنی است که کالاهای الکترونیکی مثل گوشی‌ هوشمند، دچار افزایش قیمت می‌شوند. آیفون‌ها یکی از محبوب‌ترین کالاهای الکترونیکی در سرتاسر جهان هستند که قبل از هر کالای دیگری، قیمت آن‌ها دست‌خوش تغییر می‌شود. این اتفاق در ترکیه رخ داده است و حالا آیفون‌ها بالاترین قیمت را در این کشور دارند و موضوع جالب‌تر این است که دولت ترکیه در زمینه‌ی فروش آیفون، از خود کمپانی سازنده یعنی اپل درآمد بیشتری دارد.

در کشور آمریکا، گوشی‌های آیفون ارزان‌تر از بقیه کشورها به فروش می‌رسند و برزیل یکی از کشورهایی است که آیفون را بسیار گران‌تر از قیمت دلاری آن به فروش می‌رساند. اما حالا خبری منتشر شده است که کشور ترکیه در صدر لیست بالاترین قیمت برای آیفون‌ها قرار گرفته است و دولت این کشور درآمد خوبی را از فروش گوشی‌های کوپرتینویی کسب می‌کند.

به عنوان مثال، آیفون 14 پرومکس 1 ترابایت در آمریکا با قیمت 1599 دلار به فروش می‌رسد؛ اما همین نسخه از آیفون با قیمت 3273 دلار در ترکیه به فروش می‌رسد؛ یعنی چیزی حدود دو برابر قیمت اصلی!

شاید این‌طور به نظر برسد که تمام 3273 دلار مستقیما به حساب اپل واریز می‌شود؛ اما این‌طور نیست! اپل فقط 1636 دلار از این پول را دریافت می‌کند و باقی این پول (1637 دلار) به عنوان مالیات به حساب دولت ترکیه واریز می‌شود. در نتیجه همین اتفاق سبب می‌شود تا دولت ترکیه درآمد بیشتری از اپل در زمینه‌ی فروش گوشی‌های آیفون داشته باشد.

لازم به ذکر است که فروش محصولات اپل در ترکیه به صورت رسمی اتفاق می‌افتد و اما وضعیت بد اقتصاد ترکیه سبب شده است تا چنین اتفاقی را شاهد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید