اخبار خودرو

کاهش قیمت خودرو تا کجا ادامه دارد (آیا قیمت ها نصف می شود؟)

کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد داشت؟
نویسنده : امیرعطا خوش باطن۲۳ خرداد ۱۴۰۲
0 دیدگاه

با توجه به کاهش نرخ ارز و آغاز شدن واردات خودرو، قیمت خودرو در بازار ایران به سرعت در حال کاهش است. این کاهش قیمت قیمت به شکلی بوده که حتی شاهد ریزش 20 درصدی نیز در برخی از خودروها بوده‌ایم.

با وجود این‌که قیمت خودروها نسبت به زمستان سال گذشته هم‌چنان بالا است، اما ریزش قیمت همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد این روند به همین شکل ادامه داشته باشد.

اما سوال اصلی این است که آیا روند کاهشی بودن بازار خودرو به همین شکل ادامه دارد یا این‌که بالاخره متوقف خواهد شد؟ در ادامه همراه مگ تک باشید تا این موضوع را به طور کامل برای شما شرح دهیم.


رسیدن قیمت بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه

رسول سلیمانی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد دلایل مختلفی دارد؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها خبر واردات خودروهای کارکرده است. در صورتی که واردات خودروهای کارکرده عملیاتی شود، قیمت برخی از خودروها ممکن است در بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه برسد.»

طبق اظهارات سلیمانی، در صورتی که واردات خودروهای دسته دوم وارد فاز عملیاتی شود، کاهشی بودن قیمت خودرو، شیب تندتری خواهد داشت.

سلیمانی تصریح کرد: قطعا واردات خودروهای نو و کارکرده تاثیر مثبتی بر قیمت خودرو در بازار آزاد خواهد داشت و نمی‌توان منکر اثرات مثبت این اتفاق بر بازار خودرو شد.

سلیمانی در ادامه افزود: این اتفاق به نفع خودروسازهای داخلی هم است؛ زیرا حساسیت از صنعت خودرو کاهش پیدا می‌کند و می‌توان روی قیمت خودروهای ساخت داخل اصلاحاتی انجام داد و خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی را کلید زد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه می‌گوید: واردات خودروهای نو و کارکرده در تسهیل و سرعت بخشیدن به اسقاط سازی خودروهای فرسوده نیز کمک زیادی می‌کند.

بیشتر بخوانید: آخرین قیمت خودرو های چینی امروز ۲۳ خرداد ۱۴۰۲


تصویب لایحه مربوط به واردات خودروهای کارکرده

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مورخ دوشنبه 22 خرداد 1402، لایحه واردات خودروهای کارکرده با 212 رای موافق، 4 رای مخالف و 3 رای ممتنع به تصویب رسید.

روح‌الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در توضیح لایحه واردات خودروهای کارکرده گفت: در حال حاضر خودروسازی دو مشکل کیفیت خودرو و قیمت تمام شده را دارد و برای ارتقا کیفیت خودرو، کاهش قیمت تمام شده، همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی و رقابت با خودروسازی جهانی، واردات خودرو باید صورت گیرد.

با وجود تصویب این لایحه، بازار خودرو دست‌خوش تغییرات مثبت شده است و قیمت خودروهای مونتاژی در ایران روند کاهشی به خود گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو هم‌چنان با کاهش شدیدی مواجه باشد.

باید منتظر ماند و دید با شدت گرفتن واردات خودروی کارکرده به کشور، آیا قیمت خودروهای مونتاژی نیز کاهش پیدا می‌کند یا خیر.


افزایش عرضه، به کاهش قیمت کمک زیادی می‌کند

این یک قانون نانوشته است؛ وقتی عرضه‌ی محصول نسبت به تقاضای آن بیشتر باشد، قیمت محصول کاهش پیدا می‌کند تا نظر مشتری برای خرید آن محصول جلب شود.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفت: در هفته‌های گذشته قیمت ارز نوسانی نداشت؛ اما عرضه‌ی خودرو افزایش پیدا کرد و مباحث واردات خودروی نو و کارکرده به کشور نیز مطرح شد و همین موضوعات باعث شد تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

وی افزود: به طور کلی به دلیل محدودیت عرضه و انحصار، قیمت خودرو در ایران بالا است. اگر واردات انجام و عرضه نیز بیشتر شود قطعا فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار کمتر می‌شود.


وزارت صمت: کاهش قیمت خودرو ادامه دارد

سید مهدی نیازی، سرپرست وزارت صمت در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت: روند قیمت خودرو در بازار کاهشی بوده و بیش از این نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

نیازی افزود: برنامه ما این است که عرضه خودروهای داخلی افزایش پیدا کند؛ در کنار آن عرضه خودروهای وارداتی سریع‌تر عملیاتی شود و برای واردات خودروهای کارکرده هم آمادگی کامل داریم؛ بدین ترتیب دیگر مشکلی از بابت قیمت خودرو نخواهیم داشت.


آیا قیمت ها نصف می شود؟

تمامی اخبار و اتفاقات نشان از ادامه دار بودن روند کاهشی قیمت خودرو در بازار ایران دارند. نمی‌توانیم در مورد نصف شدن قیمت‌ها نظری بدهیم؛ اما کاهش قیمت‌ها به شکلی است که به گفته مقامات و مسئولان، ممکن است قیمت‌ خودروها در بازار آزاد پایین‌تر از قیمت کارخانه بیاید.

باید منتظر ماند و دید این روند تا کجا ادامه خواهد داشت.


جمع بندی

این روزها اخبار مربوط به بازار خودرو همگی خبر از بهبود این بازار پر تلاطم می‌دهند. پس از سال‌ها افزایشی بودن بازار خودرو، این بازار شکل کاهشی به خود گرفته است و این بهترین خبر برای مردم ایران است. واردات خودروی نو و کارکرده به معنای پایان انحصارطلبی دو خودروساز بزرگ داخلی است و حالا مردم می‌توانند میان خودروها، قدرت انتخاب داشته باشند. نظر شما در مورد روند کنونی بازار خودرو چیست؟ کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید