اخبار تکنولوژی

زارع پور: در تلاش هستیم تا بساط فیلترشکن‌فروشی را جمع کنیم!

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۳۱ مرداد ۱۴۰۲
0 دیدگاه

وزیر ارتباطات ایران اعلام کرد که باید اقداماتی برای کاهش استفاده مردم از فیلترشکن‌ها صورت گیرد. او گفت وزارت ارتباطات تلاش می‌کند تا بساط فروش فیلترشکن در کشور را جمع کند.

وزیر ارتباطات استفاده زیاد از فیلترشکن را بار اضافی بر شبکه و عامل کاهش کیفیت آن دانست. این در حالی است که محبوبیت فیلترشکن‌ها به دلیل فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی توسط دولت افزایش یافته و مردم و کسب‌وکارها برای نیازهای روزمره مجبور به استفاده از آن هستند. عیسی زارع‌پور در جلسه علنی مجلس گفت که با وجود تلاش‌های انجام شده، مردم ایران شایسته اینترنت باکیفیت و سرعت بالاتری هستند و وزارت ارتباطات در تلاش است تا وضعیت را بهبود بخشد.

وزیر ارتباطات در سخنانی، یکی از چالش‌ها در حوزه ارتباطات را تعدد مراجع تصمیم‌گیری دانست که گاهی به دلیل ضعف در تنظیم‌گری، انتظار دارند وزارت ارتباطات با ابزارهای فنی درخواست‌های آن‌ها را اجرا کند. وی به عنوان مثال به قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور اشاره کرد که بار اضافی بر شبکه تحمیل می‌کند. وزیر ارتباطات تأکید کرد باید تا حد امکان از ابزارهای غیرفنی برای مدیریت شبکه استفاده شود.

وی همچنین به مسأله فروش فیلترشکن‌ها اشاره کرد و گفت قصد دارد لایحه‌ای در این خصوص به مجلس ارائه کند تا با همکاری نمایندگان بساط فروش فیلترشکن‌ها جمع شود. زارع‌پور تأکید کرد برای کاهش نیاز مردم به فیلترشکن، باید در فهرست سایت‌های فیلترشده بازنگری شود. وی از نمایندگان مجلس خواست تا در این زمینه به وزارت ارتباطات کمک کنند.

وزیر ارتباطات گفت: یکی دیگر از چالش‌های پیش روی این وزارتخانه، موضوع تحریم‌ها است.

به گفته وی، آن‌هایی که ادعای دفاع از حقوق مردم دارند، بیش از 300 هزار دامنه پرکاربرد را بر روی کاربران ایرانی مسدود کرده‌اند. این در حالی است که مردم تصور می‌کنند این سایت‌ها توسط دولت فیلتر شده‌اند. وی افزود وزارت ارتباطات ابزارهایی مانند سرویس 403 را برای مقابله با تحریم راه‌اندازی کرده است، اما باید این موضوع را در مجامع بین‌المللی پیگیری کرد.

زارع‌پور همچنین از پیگیری حقوقی برای رفع تحریم سایت‌های مورد نیاز دانشگاهیان و نخبگان خبر داد. وی حملات گسترده به زیرساخت‌های ارتباطی کشور را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و گفت قصد دارند ابزارهای مقابله با این حملات را توسعه دهند.

نظر شما در مورد صحبت‌های اخیر وزیر ارتباطات چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید