اخبار تکنولوژی

رشیدی کوچی: استفاده کاربران از فیلترشکن مصرف اینترنت را دو برابر می‌کند و باید پول بیشتری به دولت داد!

نویسنده : امیرعطا خوش باطن۲۸ آبان ۱۴۰۲
0 دیدگاه

«جلال رشیدی کوچی» نماینده مجلس در مصاحبه‌ای با روزنامه فرهیختگان به شدت از ادامه فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ انتقاد کرد و آن را غیرقانونی دانست.

وی اظهار داشت که در صورت فیلتر بودن اینترنت، برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی ناچار به نصب فیلترشکن هستید که دیتای مصرفی را دو برابر می‌کند.

او افزود: دیتا را دولت می‌فروشد. بنابراین وقتی برای دانلود یک فایل دو برابر پول اینترنت بیشتری پرداخت می‌کنید، قاعدتا پول بیشتری به مخابرات می‌رسد. رشیدی تاکید کرد این کار تصمیم ناخواسته‌ای بوده که فضای مبهمی را به وجود آورده است.

رشیدی کوچی در ادامه انتقاد از فیلتر اینترنت تأکید کرد که این اقدام باعث گردش مالی سنگینی در کشور شده است. وی اعلام کرد یک فیلترشکن‌فروش در قم توانسته در کمتر از یک سال ۴۶ میلیارد تومان درآمد داشته است. با توجه به نظرسنجی‌ای که در صفحه شخصی‌اش گذاشته بود، تخمین می‌زند حدود ۲۰ میلیون نفر در ایران از فیلترشکن استفاده می‌کنند. براساس محاسبات انجام شده، این گردش مالی سالانه حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که به دولت می‌رسد.

رشیدی در دفاع از عدم قانونی بودن فیلتر اینترنت از اصل ۷۹ قانون اساسی استناد کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت سال گذشته به دلیل شرایط اضطرار تصمیم به فیلتر گرفت، عنوان کرد فیلترینگ الان برخلاف اصل 79 است و دولت باید از مجلس اجازه بگیرد که اگر بیش از ۳۰ روز طول بکشد دوباره تصویب شود. وی با اشاره به اینکه فضا آرام شده، انتقاد کرد که چرا فیلتر برداشته نشده؟ وی افزود فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نتیجه مطلوب حاکمیتی نداشته و تنها تولید نارضایتی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید