اخبار تکنولوژی

هارمونی انحصار iOS و اندروید بر بازار را می‌شکند

هارمونی انحصار iOS و اندروید بر بازار را می‌شکند
نویسنده : عضو تحریریه۲۶ فروردین ۱۴۰۲
0 دیدگاه

از زمانی که تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بر سر هواوی، غول فناوری چینی، سایه افکند، چند سال می‌گذرد، در آن زمان این شرکت مجبور به راه‌اندازی هرچه سریع‌تر سیستم‌عامل انحصاری خود شد که در سطح جهانی «هارمونی» نامیده می‌شود. 

هواوی از زمان راه‌اندازی این سیستم‌عامل، به صورت مداوم آن را ارتقا داده‌است و اکنون به مرحله‌ای رسیده‌است که ویژگی‌های آن را حتی سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS نیز ندارند؛ با این حال واقعیت این است که پس از گذشت سه‌سال از راه‌اندازی هارمونی، این سیستم‌عامل هنوز از چین خارج نشده‌است و هواوی معتقد است که هارمونی پیش از عرضه جهانی به بروزرسانی‌هایی نیاز دارد، آخرین بروزرسانی این سیستم‌عامل “OS 3.1” به صورت عمومی آزمایش شده‌است.

روند توسعه این سیستم‌عامل حاکی از آن است که آخرین نسخه از آن در هواوی P۶۰ عرضه خواهد شد؛ اما در نسخه جدید سیستم عامل هارمونی ۳.۱ دقیقا چه بروزرسانی‌هایی صورت گرفته‌است؟

یکی از ویژگی‌هایی که هارمونی را از سایر رقبای موجود در بازار متمایز می‌کند، یکپارچگی عمیق آن است؛ در این سیستم عامل اکثر قابلیت‌ها به اپلیکیشن‌های شخص ثالث نیازی ندارد، قابلیتی که در خصوص سایر سیستم‌عامل‌های موجود در بازار صدق نمی‌کند. طبق آخرین برآوردهای صورت گرفته، هارمونی نزدیک به دو درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.

اگر به طور خلاصه بخواهیم به آنچه در آخرین بروزرسانی هارمونی اتفاق افتاده‌است، بپردازیم، می‌توان به این موضوع پرداخت که زمان استارت و اجرای اپلیکیشن‌ها کوتاه‌تر و روان‌تر شده‌است و اجرای آن تقریبا دوبرابر کمتر از قبل زمان می‌برد. این بروزرسانی همچنین با افکت‌های ویژه پویا در مرکز اعلان، تجربه کاربر را بهبود می‌بخشند و از طرفی امکان تنظیم اندازه کارت، تنظیم اندازه پنجره کوچک، کنترل صدا و موارد دیگر را به کاربر می‌دهد.

در این بروزرسانی همچنین امکان چرخش پنجره و قابلیت جستجو از طریق رابط‌های کاربری متعدد فراهم شده‌است و کاربر می‌تواند دوربین را تنظیم کند و از امکان پیش‌نمایش بهره ببرد.

در آخر باید گفت که این سیستم‌عامل برای یکپارچه‌سازی دستگاه‌های مختلف از تلفن‌همراه گرفته تا تبلت‌ها و گجت‌های پوشیدنی و لوازم خانگی تهیه شده‌است؛ هارمونی، بر اساس معماری میکرو کرنل ساخته شده است که سطح بالایی از امنیت را فراهم می‌کند. همچنین به این سیستم عامل اجازه می‌دهد روی دستگاه‌های مختلف با قدرت محاسباتی و ظرفیت حافظه متفاوت، کار کند. این سیستم همچنین دارای فناوری توزیع شده است که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به طور یکپارچه با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و یک شبکه توزیع شده ایجاد کنند.

با استفاده از هارمونیکاربران می‌توانند فایل‌ها و داده‌ها را در دستگاه‌های مختلف به اشتراک بگذارند، همچنین این سیستم عامل این قابلیت را دارد که با اندازه‌ها و رزولوشن‌های مختلف صفحه نمایش سازگار شود و رابط کاربری ثابتی را ارائه دهد.

از دیگر مزیت‌های هارمونی می‌توان به تمرکز آن بر امنیت و حریم خصوصی اشاره کرد؛ معماری میکرو کرنل، سطح بالایی از امنیت را فراهم می‌کند. این امر، بهره برداری از آسیب پذیری‌ها را برای هکرها دشوار می‌کند. همچنین هارمونی یک ویژگی کنترل مجوز دارد که به کاربران امکان می‌دهد مجوزهای دسترسی اپلیکیشن‌ها را کنترل کرد و از حریم خصوصی بهتر محافظت کنند.

گفتنی است که این سیستم‌هامل برای نخستین بار در سال 2019 راه‌اندازی شد؛ از زمان راه‌اندازی آن، هواوی به طور مستمرد این سیستم‌عامل را به عنوان جایگزینی برای اندروید تبلیغ کرده‌است. این شرکت همچنین اعلام کرده است که آماده همکاری با سایر برندهای تلفن همراه است تا هارمونی را به یک جایگزین مناسب برای اندروید و iOS تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید