اخبار تکنولوژی

جف بزوس با ضرر ۵۷ میلیارد دلاری؛ سومین ثروتمند جهان

جف بزوس مالک آمازون سومین ثروتمند جهان شد
نویسنده : عضو تحریریه۱۸ فروردین ۱۴۰۲
0 دیدگاه

بر اساس گزارش مجله فوربس، جف بزوس مدیر عامل آمازون با کاهش ۵۷ میلیارد دلاری ثروت، بزرگ‌ترین بازنده دارایی خالص در سال گذشته بوده است ام با این حال او سومین فرد ثروتمند جهان است.

جف بزوس، مدیر عامل آمازون در کنفرانس خبری خود در باشگاه مطبوعاتی ملی در واشنگتن، 19 سپتامبر 2019 صحبت می‌کند. مجله فوربس همواره لیستی را از رتبه‌بندی جدید ثروتمندان جهان منتشر می‌کند که بر اساس رتبه‌بندی جدید جف بزوس بنیانگذار آمازون، از بین همه میلیاردرهای فناوری، بیشترین ضربه را به دارایی خالص خود در 12 ماه گذشته داشته است.

دارایی خالص جف بزوس بیش از هر کس دیگری کاهش یافت و 57 میلیارد دلار نسبت به مارس 2022 کاهش یافت. اما او با 114 میلیارد دلار دارایی بر اساس فوربس، همچنان سومین فرد ثروتمند جهان است. سال گذشته را می‌توات سال سختی برای شرکت‌های فناوری دانست که با افت قیمت سهام آسیب‌های بزرگی به ثروت بنیان‌گذاران آنها وارد شد.

فوربس رتبه‌بندی سالانه ثروتمندترین میلیاردرهای جهان را روز سه‌شنبه منتشر کرد و براساس آن سهام آمازون در سال 2022 با کاهشی50 درصد روبه‌رو بوده است و این اولین شرکت دولتی بود که تا به حال یک تریلیون دلار از ارزش بازار خود را از دست داده است.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و توییتر، با دارایی خالص 180 میلیارد دلار، در جایگاه دوم فهرست فوربس قرار گرفت و برنارد آرنو، مدیر عامل شرکت کالاهای لوکس LVMH، با دارایی خالص 211 میلیارد دلار، رتبه اول را ثروتمندترین فرد دنیا را به خود اختصاص داده است.

فهرست امسال شامل 313 میلیاردر فناوری به ارزش 1.9 تریلیون دلار است که در مقایسه با 332 غول صنعت فناوری به ارزش 2.1 تریلیون دلار در سال گذشته بر اساس فوربس کاهش یافته است. در سال 2021، سال داغی برای صنعت، فوربس 365 میلیاردر فناوری را شناسایی کرد که ارزش آنها رکورد 2.5 تریلیون دلار بود.

آمازون در سال جدید را نیز خوب شروع نکرده و سال 2023 نیز تا کنون سال سختی برای آمازون بوده است. اندی جاسی مدیر عامل شرکت، که با کناره گیری بزوس در جولای 2021 مسئولیت را برعهده گرفت، در ژانویه اعلام کرد که این شرکت 18000 شغل را کاهش می‌دهد که بزرگترین کاهش شغل در تاریخ خود است. در ماه مارس، جاسی گفت که آمازون علاوه بر این، 9000 کارگر دیگر را اخراج خواهد کرد.

این کاهش درآمد در حالی است که سال گذشته بعد از ایلان ماسک که ثروتمندترین فرد دنیاست، جف بزوس قرار داشت. جف بزوس، رئیس کمپانی آمازون صاحب 16 درصد سهام کمپانی تجارت الکترونیک  آمازون (Amazon) است که این کمپانی را در سال 1994 در گاراژی در سیاتل آمریکا راه‌اندازی کرد.

بزوس در دانشگاه پرینستون درس خوانده است و پیش از اینکه به فروش آنلاین کتاب بپردازد در یک شرکت سرمایه گذاری مشغول به کار بوده است. او علاقه زیادی به سفر فضایی دارد و کمپانی هوافضای او به نام Blue Origin در حال ساخت راکتی با قابلیت چندین بار استفاده است که بزوس در این باره گفته بود که قرار است مسافران را حمل کند. همچنین جف بزوس در سال 2013 واشینگتن پست را با هزینه 250 میلیون دلار خریداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید