اخبار تکنولوژی

ناسا تأکید دارد که فضانوردان استارلاینر در مدار سرگردان نیستند

فضانوردان استارلاینر
نویسنده : دانیال نوروزی۱۱ تیر ۱۴۰۳
0 دیدگاه

ناسا تأکید کرده است که دو فضانورد استارلاینر در مدار سرگردان نیستند، زیرا این سازمان به تحقیقات خود در مورد مشکلات پیشرانه‌های فضاپیما ادامه می‌دهد. این فضاپیما در حال حاضر به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) متصل است.

استارلاینر فضانوردان ناسا، سانی ویلیامز و بوچ ویلمور، را در ۶ ژوئن در اولین سفر سرنشین‌دار این وسیله به ایستگاه فضایی بین‌المللی رساند. اما در مرحله نهایی نزدیک شدن به ایستگاه فضایی، مشخص شد که پنج عدد از پیشرانه‌های استارلاینر به درستی عمل نمی‌کنند.

پیشرانه‌ها برای حفظ جهت‌گیری مناسب کپسول خدمه عمل می‌کنند و برای هدایت استارلاینر به سمت ورود مجدد به جو زمین در هنگام بازگشت نهایی به خانه حیاتی خواهند بود. این آژانس همچنین در حال بررسی پنج نشتی هلیوم است که در طول سفر استارلاینر به ایستگاه فضایی بین‌المللی رخ داده است.

استیو استیچ، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا، در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین روز جمعه گفت: «می‌خواهم کاملاً روشن کنم که بوچ و سانی در فضا سرگردان نیستند.»

استیچ گفت که برنامه این است که دو فضانورد را با استارلاینر به زمین بازگردانند و هیچ عجله‌ای برای بازگرداندن این دو نفر به خانه وجود ندارد.

در مأموریت اصلی قرار بود ویلیامز و ویلمور حدود یک هفته را در ایستگاه فضایی بگذرانند، اما زمان حضور آن‌ها در مدار اکنون به چهار هفته نزدیک می‌شود و هیچ تاریخ مشخصی برای بازگشت آن‌ها اعلام نشده است.

در بدترین سناریو، اگر مهندسان وضعیت استارلاینر را برای سفر فضانوردان بسیار خطرناک بدانند، ممکن است ویلیامز و ویلمور بتوانند با یک فضاپیمای کرو دراگون که توسط SpaceX اداره می‌شود، به خانه بازگردند. از طرف دیگر، آن‌ها می‌توانند منتظر آماده‌سازی و ارسال یک کرو دراگون SpaceX برای آن‌ها باشند، شبیه به نحوه‌ای که فرانک روبیو، فضانورد ناسا، و دو کیهان‌نورد پس از آسیب دیدن فضاپیمای سایوز که در آن سفر می‌کردند، منتظر یک فضاپیمای سایوز روسی بودند.

دیدگاهتان را بنویسید