اخبار خودرو

مدل پایین ترین ماشین در ایران کدام است و چه قیمتی دارد؟

تیبا 2 سایپا
نویسنده : امیرعطا خوش باطن۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
0 دیدگاه

بازار خودرو در ایران همیشه داغ است. از مدل پایین‌ترین ماشین‌ها گرفته تا بالاترین مدل بنز و بی ام دابلیو که در کشور موجود است، روزانه در حال معامله هستند. معاملات در بازار خودرو ایران نه تنها برای برآورده‌سازی نیاز‌های روزمره، بلکه برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از طریق نوسان‌گیری قیمت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مطلب قصد داریم به مدل پایین‌ترین و ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران صحبت کنیم. البته که لازم‌ به ذکر است، ارزان‌ترین و مدل پایین‌ترین خودروی حال حاضر بازار ایران حدود 360 میلیون تومان قیمت دارد.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مدل پیئین‌ترین و ارزان‌ترین خودرو‌های بازار ایران.

1- پراید

پراید صندوق

مگر می‌شود صحبت از ماشین ارزان باشد و اشاره‌ای به پراید نکرد. خودروی محبوب ایرانی‌ها که حدود 30 سال قبل وارد کشور شد و هم‌چنان مشتری‌های پروپا قرص خود را دارد. پراید در ابتدا توسط کارخانه‌ی کیا موتورز تولید شد و در سال 1372 به عنوان یک ماشین اکونومی خانواده توسط سایپا در دو مدل سدان و هاچ‌بک تحت عنوان صبا و نسیم وارد ایران شد. کیا به دلیل فقدان ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات پراید به آمریکا و اروپا را دریافت کند؛ اما نمی‌توان از نقش مهم این خودرو در بازار ایران غافل شد. پراید به دلیل دارا بودن قیمت مناسب در کنار قابلیت‌هایی مثل کولر و شیشه بالابر برقی، طرفداران زیادی در ایران پیدا کرد. پراید با موتور انژکتوری 1300 سی‌سی در کنار گیربکس 5 سرعته، 4 سیلندر و 8 سوپاپ، می‌تواند 71 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه و 198 نیوتون متر را تولید کند. قیمت پراید در روز 12 اردیبهشت حدود 360 میلیون تومان است و این ماشین ارزان‌ترین گزینه‌ی در دسترس بازار خودروی ایران است.

2-تیبا و تیبا 2

تیبا

شاید با خود فکر کنید که این دو، ماشین‌های جدید تولید شده توسط سایپا هستند؛ اما این‌طور نیست! تیبا و تیبا 2، پرایدهایی هستند که تغییر چهره داده‌اند و عملا از نظر فنی تفاوتی با پراید ندارند. در سال 1388، سایپا سرانجام تصمیم گرفت تا مشتریان را از ظاهر خسته‌کننده‌ی پراید خلاص کند و با ماشین کره‌ای سابق را با زبان طراحی به‌روز شده به خط تولید خودروهای اکونومی ساخت داخل برساند. تیبا 2 نیز همان نسخه استاندارد است با دو تفاوت؛ اول این‌که ماشین از حالت سدان به شکل هاچ‌بک درآمده و در برخی از نسخه‌ها بالابر شیشه‌های عقب نیز از نوع برقی است.

3- پژو 405 GLX

پژو 405

در ادامه به خودروی محبوب فرانسوی سی سال اخیر بازار ایران می‌رسیم. پژو 405 GLX یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ ایران است و تاکنون سه نسخه GL، GLI و GLX این ماشین به بازار عرضه شده است. موتور مدل xu7 این ماشین می‌تواند یکصد اسب بخار در 6000 دور و گشتاور 153 نیوتون‌متر در 3000 دور در دقیقه تولید کند. گشتاور بالایی که این موتور با حجم 1800 سی‌سی دارد، قدرت و کشش بسیار خوبی را برای سربالایی‌ها در کنار وزن بالای اتاق پژو 405 تولید می‌کند. نکته‌ی جالب پژو 405 این است که ظاهر بیرونی این ماشین در این 30 سال، تقریبا هیچ تغییر خاصی نداشته است.

4- پژو 206 تیپ 2

پژو 206

پژو 206 یکی از محبوب‌ترین ماشین‌های تاریخ ایران است و با وجود این‌که 20 سال از ورود 206 به بازار ایران می‌گذرد، هم‌چنان جز خودروهای پرفروش بازار به حساب می‌آید. 206 به دلیل طراحی به‌روز، شتاب بالا و فرمان پذیری مناسب، نزد جوانان خودرویی پرطرفدار است. تولید پژو 206 از سال 1380 آغاز شده است و به تازگی به مرحله‌ی توقف رسیده است و قرار است تا پژو 207 جایگزین این ماشین در بازار خودروی داخلی شود. البته تا پیش از این، ایران‌خودرو به اندازه‌ای که سال‌ها نیاز فروش را تامین کند، پژو 206 تیپ 2 تولید نموده است. موتور 1400 سی سی پژو 206 تیپ 2 قادر است 75 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه و گشتاوری در حدود 118 نیوتون‌متر در دقیقه را تولید کند.

در این مطلب سعی کردیم به ارزان‌ترین و مدل‌پایین‌ترین خودروهای داخلی اشاره کنیم تا برای خرید خودرو کار راحتی در پیش داشته باشید. اگر سوال یا نظری در مورد خودروهای ارزان داخل ایران دارید در بخش کامنت‌ها از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید