اخبار تکنولوژی

پشتیبانی لپ‌تاپ‌های Snapdragon X Elite از برنامه ویرایش ویدیو DaVinci Resolve

نویسنده : دانیال نوروزی۰۹ آبان ۱۴۰۲
0 دیدگاه

نسخه ویندوز برنامه ویرایش ویدیو DaVinci Resolve طی سال آینده از پردازنده‌های ARM پشتیبانی خواهد کرد. این اعلامیه توسط دیو لبولت، رئیس بخش استراتژی، سیستم‌های داوینچی و طراحی بلک مجیک در اجلاس Qualcomm Snapdragon Summit 2023 هاوایی اعلام شد.

به گفته این شرکت، عملکرد برنامه DaVinci Resolve با پشتیبانی از پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM در دستگاه‌هایی که از این نوع چیپ‌ست‌ها استفاده می‌کنند، 1.7 برابر سریع‌تر از دستگاه‌هایی است که از پردازنده‌های 12 هسته‌ای اینتل بهره‌مند هستند. سازنده پردازنده گرافیکی Blackmagic Design همچنین ادعا می‌کند که عملکرد برنامه ویرایش ویدیو در دستگاه‌های دارای پردازنده ARM که دارای واحد پردازش عصبی (NPU) نیز هستند، 3 برابر سریع‌تر خواهد بود.

این نتایج در طول تست‌های مختلف به دست آمد. بنابراین، نسخه نهایی برنامه با پشتیبانی بومی از پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM، می‌تواند در دستگاه‌هایی با این نوع چیپست‌ها حتی سریع‌تر اجرا شود.

از آنجایی که نسخه فعلی برنامه DaVinci Resolve در ویندوز، پشتیبانی بومی از پردازنده‌های ARM ندارد، عملکرد آن در دستگاه‌هایی با این نوع چیپست‌ها به قدری کند است که غیرقابل استفاده به نظر می‌رسد. با این حال، هنگامی که پشتیبانی بومی از پردازنده‌هایی با معماری ARM به دست آمد، نه تنها قابل استفاده می‌شود، بلکه در دستگاه‌های دارای چیپست ARM سریع‌تر از دستگاه‌های دارای پردازنده‌های x86 از AMD و اینتل عمل می‌کند.

به طور معمول، پردازنده‌های ARM در مقایسه با پردازنده‌های x86، انرژی کمتری مصرف می‌کنند و به سیستم خنک‌کننده کمتری نیاز دارند؛ این موضوع راه را برای لپ‌تاپ‌هایی که نازک‌تر و سبک‌تر هستند و عمر باتری بیشتری دارند، هموار می‌کند. با این حال، برنامه‌های بسیار کمی در ویندوز وجود دارند که از پردازنده‌های ARM پشتیبانی کنند. این بدان معناست که اکثر برنامه‌ها در لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده ARM، کند عمل می‌کنند.

سامسونگ اخیرا تایید کرد که در حال ساخت لپ‌تاپی است که از پردازنده Snapdragon X Elite استفاده می‌کند و می‌توانیم شاهد عرضه آن لپ‌تاپ در نیمه دوم سال آینده باشیم. کوالکام توسعه دهندگان را تحت فشار قرار می‌دهد تا برنامه‌های ویندوز را برای پردازنده‌های ARM بهینه کنند. باید دید این فشار تا چه حدی می‌تواند اثربخش باشد.

کوالکام می‌خواهد سیاست‌های خود را تغییر دهد تا راه را برای چیپست‌های ARM این شرکت برای ورود به مایکروسافت ویندوز هموار کند. در Snapdragon Summit 2023، کوالکام اسنپدراگون X Elite را معرفی کرد که سریع‌ترین چیپست این شرکت برای دستگاه‌های مجهز به ویندوز است. کوالکام با این SoC، صنعت رایانه‌های شخصی را تکان داده است، زیرا بسیار کارآمد و قدرتمند است و ویژگی‌های زیادی دارد. اگر بتواند پیروز شود، نه تنها پردازنده‌های x86 از AMD و اینتل، بلکه پردازنده‌های ARM اپل از جمله M1 و M2 را نیز شکست خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید