اخبار تکنولوژی

هیئت مدیره Open AI در حال مذاکره برای بازگشت سم آلتمن به عنوان مدیرعامل

نویسنده : دانیال نوروزی۲۸ آبان ۱۴۰۲
0 دیدگاه

پس از اخراج ناگهانی سم آلتمن، مدیرعامل Open AI و ایجاد وضعیت بحرانی در شرکت، ظاهرا هیئت مدیره قصد مذاکره برای بازگشت وی را دارند.

هیئت مدیره OpenAI در حال مذاکره با سم آلتمن برای بازگشت به عنوان مدیرعامل شرکت است. افراد آگاه به این موضوع می‌گویند که آلتمن که روز جمعه ناگهان بدون اطلاع قبلی توسط هیئت مدیره اخراج شد، نسبت به بازگشتش ابهام دارد و در صورت بازگشت، تغییرات عمده‌ای را در ساختار شرکت لحاظ خواهد کرد.

یک منبع نزدیک به آلتمن می‌گوید که هیئت مدیره در اصل موافقت کرده بود که استعفا دهد و به آلتمن و بروکمن اجازه دهد که برگردند، اما از آن زمان به بعد دچار تردید شده و از مهلتی که بسیاری از کارمندان OpenAI قرار بود استعفا دهند، عبور کرده است. اگر آلتمن تصمیم بگیرد شرکت جدیدی راه‌اندازی کند، این کارمندان قطعاً با او همراه خواهند شد.

اینکه آلتمن تنها یک روز پس از اخراجش با شرکت مذاکره می‌کند، نشان می‌دهد که OpenAI بدون او در وضعیت سقوط آزاد قرار دارد. چند ساعت پس از اخراج او، گریگ بروکمن، رئیس و رئیس سابق هیئت مدیره OpenAI استعفا داد و این دو با دوستان و سرمایه‌گذاران در مورد تأسیس شرکت دیگری صحبت کرده‌اند. چندین محقق ارشد نیز روز جمعه استعفا دادند و منابع نزدیک به OpenAI می‌گویند که افراد بیشتری در حال ترک شرکت هستند.

مایکروسافت، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار OpenAI، در بیانیه‌ای که مدت کوتاهی پس از اخراج آلتمن منتشر شد، اعلام کرد که شرکت «متعهد به ادامه همکاری با این شرکت هوش مصنوعی است.» با این حال، به سرمایه‌گذاران OpenAI هیچ هشدار قبلی یا فرصتی برای اظهار نظر در مورد تصمیم هیئت مدیره برای برکناری آلتمن داده نشد. برکناری او به عنوان چهره شرکت و برجسته‌ترین صدا در حوزه هوش مصنوعی، آینده OpenAI را در زمانی که رقبای این شرکت در حال رقابت برای رسیدن به ChatGPT هستند، در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

سخنگوی OpenAI به درخواست برای اظهار نظر در مورد بحث آلتمن در مورد بازگشت با هیئت مدیره پاسخ نداد. سخنگوی مایکروسافت نیز از اظهار نظر خودداری کرد.

هیئت مدیره فعلی OpenAI شامل ایلیا سوتسکوور، محقق ارشد، آدام دانجلو، مدیرعامل Quora، تاشا مک‌کاولی، مدیرعامل سابق GeoSim Systems و هلن تونر، مدیر استراتژی در مرکز امنیت و فناوری نوظهور جورجتاون است. برخلاف شرکت‌های سنتی، هیئت مدیره وظیفه به حداکثر رساندن ارزش سهامداران را ندارد و هیچ یک از آنها سهمی در OpenAI ندارند. در عوض، ماموریت اعلام شده آنها اطمینان از ایجاد هوش مصنوعی عمومی سودمند، یا AGI است.

به گفته چندین منبع، سوتسکوور که او نیز یکی از بنیانگذاران OpenAI است و رهبری محققان آن را بر عهده دارد، در برکناری آلتمن در این هفته نقش مهمی داشت. منابع می‌گویند که نقش او در کودتا نشان‌دهنده یک درگیری قدرت بین بخش‌های تحقیقاتی و محصولی شرکت است.

دیدگاهتان را بنویسید