اخبار تکنولوژی

هم‌بنیانگذار و مدیر ارشد علمی OpenAI کناره‌گیری کرد

نویسنده : دانیال نوروزی۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
0 دیدگاه

ایلیا سوتسکه‌ور پس از تقریبا یک دهه از تاسیس OpenAI، در پلتفرم ایکس اعلام کرد که از این شرکت جدا می‌شود. او همچنان ابراز اطمینان کرده است که OpenAI «با هدایت سم آلتمن، مدیرعامل، گرگ بروکمن، رئیس‌ و میرا مُراتی، رئیس بخش فنی، هوش مصنوعی عمومی [ایمن و مفید] خواهد ساخت.»

آلتمن نیز در پست خود در مورد خروج سوتسکه‌ور، او را «یکی از درخشان‌ترین ذهن‌های نسل ما» خواند و از کارهای او در شرکت قدردانی کرد. یاکوب پاخوتسکی، مدیر سابق تحقیقات OpenAI که هدایت توسعه‌ی GPT-4 و OpenAI Five را برعهده داشت، جایگزین سوتسکه‌ور به عنوان مدیر ارشد علمی شده است.

در حالی که سوتسکه‌ور و آلتمن در پیام‌های خداحافظی یکدیگر را ستودند، این دو نفر سال گذشته درگیر بزرگ‌ترین رسوایی شرکت شدند. در نوامبر، هیئت مدیره‌ی OpenAI ناگهان آلتمن و رئیس‌ شرکت، گرگ بروکمن را اخراج کرد. سازنده‌ی چت‌گپت در آن زمان اعلام کرد که «هیئت مدیره دیگر به توانایی آلتمن برای ادامه‌ی رهبری OpenAI اطمینان ندارد.» سوتسکه‌ور که عضو هیئت مدیره بود، در برکناری آن‌ها نقش داشت و کسی بود که از آلتمن و بروکمن در جلسات جداگانه‌ای خواست تا به آن‌ها خبر اخراجشان را بدهد. طبق گزارش‌هایی که در آن زمان منتشر شد، سوتسکه‌ور و آلتمن در مورد سرعت توسعه و تجاری‌سازی فناوری هوش مصنوعی تولیدکننده‌ی متن OpenAI با هم اختلاف نظر داشتند.

تنها پنج روز پس از اخراج، هر دوی آلتمن و بروکمن به سمت‌های خود بازگردانده شدند و هیئت مدیره اولیه منحل و با هیئت مدیره‌ی جدید جایگزین شد. اندکی قبل از آن، سوتسکه‌ور در ایکس نوشت که از «مشارکت خود در اقدامات هیئت مدیره عمیقا پشیمان» است و تمام تلاش خود را برای «ایجاد اتحاد دوباره در شرکت» انجام خواهد داد. سپس او از سمت خود به عنوان عضو هیئت مدیره کناره‌گیری کرد و در حالی که همچنان مدیر ارشد علمی باقی ماند، طبق گزارش نیویورک‌تایمز، دیگر هرگز به طور کامل به سر کار بازنگشت.

سوتسکه‌ور اعلام کرده که به سراغ پروژه‌ی جدیدی می‌رود که برای او «از نظر شخصی بسیار معنادار» است، اما هنوز جزئیاتی در مورد آن به اشتراک نگذاشته است. در همین حال، OpenAI به تازگی از GPT-4o رونمایی کرده است که طبق گفته‌ها می‌تواند احساسات را تشخیص دهد و خروجی را در قالب متن، صدا و تصویر پردازش و تولید کند.

دیدگاهتان را بنویسید